Et solid fotfeste over hele verden

Det finnes ikke mange boliger uten trebaserte produkter fra den østerrikske produsenten Kaindl/Kronospan. Det er litt av en logistisk utfordring å oppnå en så stor utbredelse av sine produkter.

Logistikk-hotspot: Kaindl megastore i Wals
Logistikk-hotspot: Kaindl megastore i Wals

Den familieeide bedriften Kaindl har hovedkontor i Salzburg, men driver forretning over hele verden under navnet Kronospan. Selskapet er verdens ledende produsent av tre-, laminat- og designergulv samt dekorative paneler og benkeplater. Tusenvis av containere fullastet med alle slags trebaserte produkter forlater anleggene i Østerrike hvert år, med forhandlere og produsenter på steder så langt unna som Fjernøsten og Amerika som destinasjon.

DACHSER har vært selskapets logistikkpartner i hele 10 år. Når containerne er klare for transport, bruker DACHSER «tractor trailers» for å transportere dem fra Kaindl sine anlegg i og rundt Salzburg til Container Terminal Salzburg (CTS). Derfra fraktes varene med tog til Hamburg eller Bremerhaven, hvor de lastes ombord på containerskip som går på hovedfraktruter til ulike havner rundt om i verden. Noen går til Tokyo, Osaka, og Nagoya i Japan mens andre seiler til havnene i Taichung eller Keelung i Taiwan, eller havnebyene Veracruz og Altamira i Mexico.

Pålitelighet fremfor alt

«Vi er et stort europeisk fraktselskap, så det å sikre påliteligheten av transportene våre har høyeste prioritet», sier Volker Lenzing, Chief Corporate Logistics i Kronospan. Siden marginene på produktene er lave, er det viktig at forsyningskjeden går problemfritt, forklarer han. Av den grunn overlater ikke konsernet noe til tilfeldighetene, og undersøker alltid måter å optimalisere pakkingen og containerlastingen på.

«Siden vi håndterer trebaserte produkter, er det avgjørende at vi kommuniserer med teamene i USA og på Kaindl i Østerrike.»

DACHSER har standardiserte prosedyrer på plass for hver destinasjon, inkludert faste lasteperioder for å unngå demurrage og interneringskostnader for containerne. Prosedyrene gir også faste transittider og gir en avansert tidsplan for uken som kommer, noe som krever en jevn informasjonsflyt. For å gjøre det mulig for Kaindl å følge med på forsendelsene sine til enhver tid, introduserte DACHSER en dedikert IT-løsning som lar selskapet se alle relevante data på online, inkludert forhold og ukentlige endringer.

Kaindl-anlegget for dekorative paneler
Kaindl-anlegget for dekorative paneler

Kort reaksjonstid kreves

Selv om Kaindl vanligvis varsler DACHSER om containermengdene de trenger uker i forveien så er det nødvendig med maksimal fleksibilitet, forklarer Michael Rainer, Managing Director ASL East Europe and Austria. «Så snart Kaindl ringer, må vi reservere riktig antall containere på CTS i Salzburg.» Men noen ganger må DACHSER behandle bestillinger med knapt noe varsel. «Noen ganger må vi tilrettelegge sånn at CTS kan tilby 10 til 20 containere innen 24 timer», sier Rainer, og beskriver en av utfordringene logistikkselskapet står overfor. I slike situasjoner er det viktig å kunne agere kjapt, legger han til, og forklarer at tilgjengeligheten av tomme containere er viktig. Det som virkelig krever ferdigheter er å administrere dette uten å skape ekstra kostnader for kunden. Nøkkelen er å bruke allerede bestilt containerplass med så mye forhåndsplanlegging og effektivitet som mulig.

Den store fordelen for Kaindl er påliteligheten og planleggingen som DACHSER tilbyr. «Kaindl trenger forsikring om at varene vil bli transportert til avtalt tid», sier Rainer. Og DACHSER tilbyr nettopp det: «Selv om vi håndterer så store forsendelser, kan vi stolt si at så langt har ingen leveranser blitt forsinket.» Men DACHSER hjelper ikke kun selskapet med eksporten – de importerer også materialer for Kaindl. Hovedsakelig aluminiumoksid og papir, som selskapet bruker til å produsere kjøkkenbenker og andre produkter.  

Hele maskiner transporteres

Mens hoveddelen av tjenestene DACHSER gir Kaindl Salzburg innebærer transport av fulle containerlaster for import og eksport, håndterer logistikkleverandøren også flyfrakt og stykkgodsforsendelser til sjøs for Kronospan-gruppen. Da selskapet i fjor utvidet produksjonskapasiteten i Eastaboga, Alabama, fraktet DACHSER mer enn 200 containere til USA, inkludert noen store spesialcontainere, med produksjonsmaskiner for produksjon av partikkelplater.


Andre forsendelser, for det meste individuelle transporter av reservedeler, sendes som mindre forsendelser (mindre enn hele containere) eller som flyfrakt. «Kaindl bruker også flyfrakttjenesten vår for å sende de nyeste produktene sine til USA, for bruk til utstillingslager», sier Rainer og forklarer at Kaindl sine kunder i USA og Canada mottar sporadiske forsendelser av nye produkter direkte til utstillingslokalene sine. DACHSER og deres partnere i Canada håndterer også tollklareringen når varene ankommer landet. «Siden vi håndterer trebaserte produkter, er det avgjørende at vi kommuniserer med teamene i USA og på Kaindl i Østerrike,» sier Rainer. «De må sørge for at de gir oss den nødvendige dokumentasjonen for de amerikanske myndighetene tidsnok.»  

På vei til internasjonale markeder: Kaindl-toget
På vei til internasjonale markeder: Kaindl-toget

Rask levering av personlig verneutstyr

DACHSER tok nylig på seg et ekstraoppdrag for Kaindl som følge av utbruddet av koronaviruspandemien. «Under den første bølgen i vår jobbet vi med DACHSER for å importere et stort antall paller med personlig verneutstyr og munnbind fra Kina til den medisinske sektoren,» forteller Lenzing. Deretter donerte Kaindl maskene, som det var et enormt stort behov for, til ulike sykehus i Salzburg.


"Hovedrollen vi spilte i disse transportene var å fremskynde forsyningenes avganger ved å skape kapasitet i vår egen charter, i en periode da knapt noe kapasitet var tilgjengelig på det frie markedet. Da det allerede var stor mangel på munnbind, var rask levering den høyeste prioritet. Disse forsendelsene ble klassifisert som nødlast og fikk prioritet på charterflyvningene våre», forteller Rainer.

«Vårt største problem viste seg å være den østerrikske tollen. På dette tidspunktet var de ikke forberedt på import av denne typen varer», forklarer Lenzing. Myndighetene kunne ikke tilby mye hjelp. «På det tidspunktet ble tollreglene endret så og si ukentlig på grunn av det enorme antallet munnbind som ble importert», legger Rainer til. «Så DACHSER fungerte som et mellomledd mellom tollmyndighetene og Kaindl, for å sikre at de siste kravene ble oppfylt, og at sertifikater, bekreftelser og signaturer ble fremskaffet i tide.»


Til tross for alle utfordringene, transporterte DACHSER utstyret fra Shanghai lufthavn til Frankfurt, og derfra ble det organisert en spesiallevering til Salzburg via Linz lufthavn for tollklarering.


Selv om forsendelsen av munnbind var en engangsforeteelse, ville en slik oppgave ha vært vanskelig å utføre uten fleksibiliteten, den raske kapasitetsfordelingen og det globale nettverket som DACHSER kan tilby. Men til syvende og sist er dette det intelligent logistikk handler om. 


 

Kontakt Julie Sørum Communications Coordinator Nordic