tilbake

Bak rattet på fremtidens lastebiler

Alexander Sontheim er sjåførinstruktør i DACHSER. Jobben hans er å gjøre sjåfører klare for effektiv og sikker kjøring i en transportverden i rask endring. Hans sterkeste drivkraft er troen på mennesker og teknologisk utvikling.

Alexander Sontheim er sjåførinstruktør i DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH.
Alexander Sontheim er sjåførinstruktør i DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH.

Når Alex Sontheim tenker på de nye elektriske lastebilene og terminalkjøretøyene, blir han oppriktig begeistret.

«Dette er helt min greie. Topp moderne teknologi som er robust, stilren og bygget for ytelse. Noen ganger føles det som Formel 1», sier han og ler så det lange skjegget rister. «Forskjellen er at jeg jobber med ladeatferd og energieffektivitet, ikke rundetider.»

Engasjementet er forankret i lang erfaring. Den 54 år gamle Sontheim har kjørt lastebil i over 25 år, først som ansatt og senere som underleverandør for DACHSER Food Logistics i Memmingen. For to år siden ble han en del av instruktørteamet i DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH. I dag lærer han både nye og erfarne sjåfører å håndtere overgangen til mer digital, tilkoblet og elektrisk transport.

Alex Sontheim vet at endring ikke kommer av seg selv i et tradisjonsrikt yrke. Skepsisen til alternative drivlinjer er fortsatt utbredt blant sjåfører, og det møter han ofte i jobben sin. «Jeg er ikke teoretiker. Jeg snakker med folk på samme nivå. Jeg vet hvordan det er å sette seg i bilen klokken halv fire om morgenen og starte arbeidsdagen.»

Denne troverdigheten blir godt mottatt, både blant unge sjåfører og blant dem som har mange år bak rattet.

Fra drivstofftank til treningscockpit

Alex kjenner selv godt til endring. Etter fagbrev som salgsmedarbeider og videreutdanning som lagermedarbeider. Senere har han vært både skiinstruktør, yrkessjåfør i transportselskap og selvstendig lastebileier.

«Jeg har gjort mye forskjellig, men overalt lærte jeg hvor viktig disiplin, tillit og menneskekunnskap er.»

Denne erfaringen tar han med seg inn i instruktørrollen. Sammen med kollegaen Roland Zitzmann har han utviklet et opplæringsprogram for sikker og effektiv kjøring, med særlig vekt på elektriske lastebiler.

«Elektriske kjøretøy kjører annerledes, bremser annerledes og lades annerledes. Det er ikke noe du lærer underveis. Men er du åpen, får du et helt nytt perspektiv på smart kjøring.»

Instruktørene i DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH underviser både DACHSER-sjåfører og samarbeidspartnere i teori og praksis.
Instruktørene i DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH underviser både DACHSER-sjåfører og samarbeidspartnere i teori og praksis.

Data som støtte i hverdagen

Et viktig verktøy i opplæringen er telematikk. Instruktørene bruker den digitale plattformen ZF Scalar, som nå er i utstrakt bruk i DACHSERs kjøretøy.
«Systemet sender kjøremønster direkte fra bilen og viser hvordan sjåføren akselererer, bremser og kjører.»

Dette gjør det enkelt å synliggjøre både det som allerede fungerer godt, og hvor det finnes forbedringspotensial, både for sjåfører og flåteansvarlige.
«Det er en stor hjelp for alle.»

Instruktørene i DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH underviser både DACHSER-sjåfører og samarbeidspartnere i teori og praksis. Fokus er på sikkerhet, effektivitet og ny kjøretøyteknologi. Samtidig bidrar de til trygghet i møte med nye systemer og økt forståelse for moderne logistikkprosesser.

Opplæring med trygghet

DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH planlegger å ta i bruk helelektriske trekkvogner med fire seter i førerhuset til opplæring. Det gjør det mulig å vise i praksis hvordan retarderen brukes riktig ved nedbremsing, og hvilke strategier som gir best rekkevidde.

Opplæringen dekker også håndtering av uforutsette situasjoner, defensiv kjøring og samspillet mellom telematikk og daglig drift.
«Til syvende og sist handler det ikke om teknologi, men om tillit.»

Tillit til systemene, og til seg selv. Endring handler ikke om å bli en helt ny sjåfør, men om å være åpen for nye løsninger.
«Ofte er det ikke teknologien som er den største utfordringen, men holdningene. Hvis du setter deg i bilen med et åpent sinn, er halve jobben allerede gjort.»

Alex Sontheim brenner for lastebiler, særlig de elektriske. Nå jobber han også med å spre kunnskapen videre.
Alex Sontheim brenner for lastebiler, særlig de elektriske. Nå jobber han også med å spre kunnskapen videre.

En sjåførrolle i endring

Alex Sontheim ser daglig hvordan sjåførrollen utvikler seg. Samtidig henger omdømmet etter.
«Sjåfører i dag er både kommunikasjonsledd, sikkerhetsansvarlige og teknologibrukere. Det holder ikke lenger å bare kunne kjøre bilen. Du må forstå prosessene rundt.»

Derfor handler opplæringen også om menneskene. Om anerkjennelse, trygghet og yrkesstolthet.
«Vi trenger sjåfører som ser helheten, tar ansvar og forstår hvor viktig jobben deres er for hele logistikkjeden.»

Alex Sontheim brenner for lastebiler, særlig de elektriske. Nå jobber han også med å spre kunnskapen videre. Sammen med kolleger og eksterne fagmiljøer utvikler han et europeisk konsept for å lære opp nye instruktører.

Målet er å bygge et nettverk som deler kompetanse om elektriske kjøretøy, sikkerhet og moderne kjørestil, fra Tyskland til Spania og opp mot Polarsirkelen.
«Jeg ser meg ikke som en solospiller, men som en del av en bevegelse.»

For ham er endringen i førerhuset allerede en realitet. Med hver opplæring, hver kjøretur og hver tilbakemelding vokser både felles forståelse og selvtillit hos dem som tar ansvar på veien hver dag. Han smiler, peker på hodet og deretter på foten:
«Hele magien i denne nye måten å kjøre på ligger i samspillet mellom hode og fot.»

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com