Anbefalte Artikler

Nyheter 11/12/2019
Nytt nyhetsbrev ute nå

I denne utgaven av nyhetsbrevet vårt vil du blant annet få en oppdatering i forhold til Brexit. Du får også historien om at DACHSER Norway kommer fra og med 2021 til å levere pakker til destinasjoner i Oslo sentrum med blant annet elektriske lastesykler. Dette og mye mer får du i det siste nyhetsbrevet fra oss.

Les
Markedsinformasjon 11/08/2019
Brexit er utsatt

Som kjent vil det bli holdt nyvalg til det britiske underhuset 12. desember 2019. EU har også gått med på å forlenge fristen for Brexit til 31. januar 2020. Faren for en Brexit uten avtale er dermed avverget inntil videre. Hvis det oppnås enighet om den fremforhandlede avtalen før 31.01.2020, vil den avtalte overgangsperioden i utgangspunktet være i kraft inntil 31.12.2020. 

Uavhengig av om det blir en «myk» eller en «hard» Brexit, er tollmyndighet for den respektive mottakeren og avsenderen avgjørende for behandlingen av forsendelser til og fra Storbritannia. Derfor ber vi kundene våre om å fortsette å gi råd til mottakerne om å gi oss den nødvendige tollmyndigheten.

Vi vil holde deg informert om den videre utviklingen.

Les
Pressemeldinger 10/23/2019
DACHSER Norway utnevner ny Business Development Manager

Ansettelsen av en Business Development Manager i DACHSER Norway AS er et resultat av virksomhetens vekst i løpet av de siste årene – en vekst DACHSER Norway ønsker å videreføre med dette initiativet.

Les
Nyheter 10/23/2019
DACHSER deltar på Tolldagen 2019

I år stiller DACHSER Norway AS med en stand på Tolldagen 2019, som går av stabelen 13. november på Oslo Kongressenter. Besøk oss på stand og få svar på tollspørsmål i forhold til import og eksport av varer.

Les

DACHSER Norway

Markedsinformasjon 12/05/2019
Nasjonal streik i Frankrike: 5. desember 2019

Det har blitt oppfordret til nasjonal streik i Frankrike 5 desember 2019, og fagforeninger samt «gilet jaunes» kommer til å demonstrere over hele landet.

Protestbevegelsen kan føre til store forstyrrelser og forsinkelser for de generelle transport- og logistikkaktivitetene.

Nedenfor har vi satt opp noen av de mest betydelige konsekvensene for fly-, sjø- og jernbanetransport:

  • Terminaler i Le Havre, Fos sur Mer og Strasbourg blir stengt 5. desember, uten mulighet for import eller eksport.
  • Avbrudd i henting og levering med båt eller jernbane.
  • Flygeledere har varslet streik fra 5. til 7. desember. Det kan påvirke kort- og mellomdistanseruter samt enkelte av langdistanserutene hvis streiken vedvarer.
  • Enkelte fagforeninger som representerer bakkemannskapet, har også varslet om streik 5. desember. Det er ikke sikkert at forsendelser blir håndtert tidsnok til at de rekker flyene.
  • Jernbaneforbundene deltar også i protesten.

Henting og levering av forsendelser til og fra Frankrike, som er planlagt denne uken, kan bli forsinket. I tillegg kan veiene til og fra de største byene, og til havner og flyplasser bli blokkert.

Vi gjør vårt beste for å minimere konsekvensene av dette, og vi holder dere oppdatert med den videre utviklingen.

Ta kontakt med din lokale kontaktperson hos DACHSER hvis du har spørsmål om forsendelsene dine.

Les
Markedsinformasjon 12/03/2019
Bestill transport i god tid før jul

Julen nærmer seg med stormskritt, og det er på tide å forberede seg på julestria. Husk derfor å bestille henting i god tid hvis du har forsendelser som skal leveres før jul.

Det kan være travelt i tiden frem mot jul – både hos oss og hos kundene våre. Dette kan påvirke forsendelsene dine, og vi anbefaler derfor at du bestiller i god tid hvis du har varer som skal transporteres frem mot jul.

Det vil også være et begrenset antall avganger til/fra Europa i julen. Dersom du har behov for ytteligere detaljer vedrørende avganger, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice på service.oslo@dachser.com. 

Mellom jul og nyttår har kontoret åpent som normalt på hverdager.  På de offisielle helligdagene holder vi stengt. Se åpningstidene våre på DACHSER Norway nedenfor.

Tirsdag den 24. desember: Stengt

Onsdag 25. desember: Stengt

Torsdag 26. desember: Stengt 

Fredag 27. desember: Åpent

Mandag 30. desember: Åpent

Tirsdag 31. desember: Stengt

Onsdag 1. januar: Stengt

Torsdag 2. januar: Åpent

Ta vennligst kontakt dersom din bedrift er stengt og ikke kan ta imot varer noen av de vanlige virkedagene på dachser.oslo@dachser.com. Du er velkommen til å kontakte den lokale kontaktpersonen din hos oss hvis du har spørsmål eller spesielle krav til forsendelsene dine i tiden som kommer. 

Vi ønsker deg en riktig god jul og et godt nytt år!

Les
Pressemeldinger 12/03/2019
DACHSER og terre des hommes utvider samarbeidet

DACHSER og den internasjonale hjelpeorganisasjonen for barn, terre des hommes, utvider sitt langvarige partnerskap og engasjement for samfunnsansvar i regionene Sør-Asia, Sør-Afrika og Latin-Amerika. I deres felles grasrotprosjekter er det tålmodighet, utholdenhet og etablering av lokale og kulturelle røtter som har vist seg å være oppskriften på suksess.

Les
Pressemeldinger 12/03/2019
DACHSER Norway styrker salgsavdelingen

Dani Solli er ny Sales Executive hos DACHSER Norway AS i Oslo. Denne utvidelsen av salgsavdelingen er et av flere ledd i strategien for å videreføre DACHSER Norway sin vekst i løpet av de siste årene.

Les
Markedsinformasjon 11/27/2019
Poststreik i Finland

En streik i Finlands Post- og Logistikkunion (PAU) påvirker all trafikk til og fra Finland. Den nåværende situasjonen tilsier at streiken kommer til å vare frem til 8. desember, men det pågår fortsatt forhandlinger mellom ledelsen ved det finske postvesenet Posti og Post- og Logistikkforeningen PAU.

Streiken, som nå går inn i sin tredje uke, vil ha stor innvirkning på transporter til og fra Finland. Med mindre det finske postvesenet og logistikkunionen (PAU) klarer å enes om en løsning på konflikten, vil streiken i utgangspunktet vare frem til 8. desember.

I tillegg har flere andre fagforeninger sluttet seg til konflikten med egne støtteaksjoner og sympatistreiker. Nedenfor har vi listet opp noen av konsekvensene og aksjonene som er en del av streiken:

  • Fra mandag 18. november: Frakt- og passasjerferger vil ikke håndtere forsendelser fra Posti.
  • Fra torsdag 21. november: Alle lastebiler vil bli nektet adgang til lasteskip og passasjerferger i nasjonale ruter.
  • Fra mandag 25. november: Lasteskip og passasjerferger som seiler under finsk flagg, vil bli holdt tilbake i finske havner etter 06:00.

Dette kan påvirke forsendelsene dine hos DACHSER. Vi følger utviklingen nøye, og hvis du har spørsmål, er du alltid velkommen til å kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

Les
Pressemeldinger 10/24/2019
DACHSER får IMD Global Family Business Award for 2019

IMD Business School, International Institute for Management Development, ga DACHSER anerkjennelsen for de robuste styringsstrukturene for selskap og familie kombinert med fremragende forretningsdrift og fokus på kvalitet.

Les
Markedsinformasjon 10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny versjon av Incoterms vil tre i kraft 1. januar 2020 og kommer til å inneholde en rekke endringer. Leveringsbetingelsene publisert av International Chamber of Commerce regulerer vesentlige plikter for kjøper og selger i internasjonal handel, som for eksempel overføring av varer til kjøper, transportkostnader, ansvar for tap av og skade på varer samt forsikringskostnader.

Incoterms 2020 har blitt tilpasset dagens globale handelspraksis, og den nye versjonen er derfor svært oppdatert og praksisorientert. Målet med revisjonen var å gjøre Incoterms-reglene mer brukervennlige. Presentasjonen er for eksempel endret for å gjøre det enklere for brukerne å velge riktig klausul. I tillegg har rekkefølgen på klausulene blitt endret, og det er lagt til reviderte brukerinstruksjoner for hver klausul.

Når det gjelder innholdet, er det foretatt vesentlige endringer i forhold til Intercoms 2010, spesielt følgende:

  • Ulike dekningsnivåer i CIF og CIP: I likhet med tidligere er selger fortsatt forpliktet i henhold til Incoterms 2020 til å tegne transportforsikring for egen regning i klausulene CIF (Cost Insurance Freight) og CIP (Carriage Insurance Paid). I motsetning til Incoterms 2010, gir de to klausulene nå imidlertid ulik minstedekning. Minstedekningen som skal overholdes når det er avtalt CIF-klausul, forblir uendret. Transportforsikringen som skal kjøpes av selger, må fortsatt minst tilsvare dekningen som samsvarer med vilkåret Institute Cargo Clauses (C) eller lignende (forsikring av oppregnede risikoer). Hvis CIP-klausulen er avtalt, må selger nå gi forsikringsdekning i samsvar med vilkåret Institute Cargo Clauses (A) (allrisikodekning). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen gir partene i kontrakten mulighet for å avtale forsikringsdekning som avviker fra dette.
  • Inkludering av sikkerhetsrelaterte krav: Det har nå blitt inkludert sikkerhetsrelaterte krav til varetransport i reglene A 4 og A 7 i hver av klausulene i Incoterms 2020. Som for de andre Incoterms-klausulene, bør det bemerkes at Incoterms-klausulene bare gjelder direkte for partene i salgskontrakten og er ikke gjenstand for fraktavtalen.
  • Incoterms 2020 inneholder bestemmelser for transport med eget transportmiddel i FCA (Free Carrier), DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) og DDP (Delivered Duty Paid).
  • For varer solgt i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og beregnet for sjøtransport (for eksempel varer i containere), fastsetter FCA et nytt alternativ i fremtiden. Kjøper og selger kan avtale at kjøper skal instruere sin transportør om å utstede et ombordkonnossement til selger etter at varene er lastet. Samtidig er selger forpliktet til å avlevere dette ombordkonnossementet til kjøper. Dette gjøres vanligvis gjennom deltakende banker.
  • DAT har endret navn til DPU (Delivered at Place Unloaded). Ifølge DAT-klausulen i Incoterms 2010 skulle selger levere varene så snart de ble losset fra transportmiddelet på en «terminal». Ifølge forklaringen til Incoterms 2010 skulle imidlertid ordet «terminal» ikke forstås fra et teknisk synspunkt, men skulle bety ethvert lossested. Dette faktum er det tatt hensyn til i Incoterms 2020 ved å endre navnet på den tidligere DAT-klausulen til DPU (Delivered at Place Unloaded) for tydelighetens skyld. I fremtiden kan dermed ethvert (avtalt) sted være destinasjonssted.

Incoterms gjelder mellom partene i en (nasjonal eller internasjonal) salgskontrakt og tar for seg – men er ikke begrenset til – spesielle rettigheter og plikter innenfor dette kontraktsforholdet. På grunnlag av en ensartet definisjon som garanteres på denne måten, skal påfølgende problemer med tolkning eller avvik mellom partene i salgskontrakten unngås. Det bør bemerkes at Incoterms, på grunn av sin karakter som GT&C-liknende bestemmelser (generelle vilkår), ikke utgjør lovbestemmelser og dermed bare blir juridisk bindende hvis de faktisk har blitt avtalt mellom partene i salgskontrakten ved hjelp av en tilsvarende referanse (for Incoterms 2020, er dette også mulig før 1/1/2020). Uavhengig av dette vil det i enkeltsaker fortsatt være lovbestemmelsene som har forrang over en Incoterm-klausul ved motstrid.

Incoterms ble revidert av 500 eksperter fra mer enn 40 land.Klausulene blir anerkjent over hele verden og er i bruk på mer enn 30 forskjellige språk.

Les
Markedsinformasjon 10/22/2019
Hard Brexit – Tiltak

Selv om det er noe bevegelse i forhandlingene mellom EU og Storbritannia, kan en Brexit uten noen avtale 31. oktober 2019 fortsatt ikke utelukkes.

Konsekvensene av at britene forlater unionen uten noen avtale 31. oktober, særlig når det gjelder bevegelse av varer til og fra Storbritannia, er velkjente. Det som først og fremst kan forventes, er lengre ventetid på grunn av grensekontroller og fortolling av alle varer i henhold til WTO-reglene.

DACHSER vil iverksette nødvendige tiltak for å sikre at alle varer som ankommer/forlater Storbritannia etter kl. 23.00 GMT (00.00 CET) 31. oktober blir tollbehandlet og avgiftsbelagt i samsvar med disse reglene.

Vi ønsker nok en gang å oppsummere de viktigste punktene og tiltakene for at virkningene og forsinkelsene i leveransen til kundene våre skal bli så små som mulig.

Ved en hard Brexit må følgende informasjon og dokumenter være tilgjengelige for fortolling før varene hentes:

  • Fraktseddel
  • Handelsfaktura / pro forma-faktura
  • Pakkeliste/følgeseddel
  • Eksportdokument
  • Preferansedokumenter og andre produktspesifikke dokumenter, om mulig

Sørg for at disse dokumentene inneholder følgende informasjon:

Avsender med EORI-nummer, mottaker med kontaktinformasjon, importør hvis forskjellig fra mottaker med kontaktinformasjon, sekvensielt fakturanummer, Incoterms, antall og type pakker, varebeskrivelse, opprinnelsesland, Taric-kode, verdien av varene, valuta, brutto/netto vekt.

Det er viktig at det er høy kvalitet på dataene i informasjonen – dokumentene må stemme helt overens med den tilsvarende fysiske overføringen.

Hvis dokumentene blir gjort tilgjengelige for oss i elektronisk form, bør de om mulig tilsvare en oppløsning på 300 dpi.

I tillegg trenger vi kontaktpersonen for tollen inkludert kontaktinformasjon til mottaker/importør (e-postadresse) slik at vi kan kontakte dem for å få nødvendig tollfullmakt. Vi trenger disse for å kunne gjennomføre den nødvendige tollbehandlingen. Uten fullmakten kan vi ikke gjennomføre tollbehandlingen.

Vi trenger i tillegg mer detaljert forsendelsesinformasjon som antall og type pakker, varebeskrivelser, verdien av varene, om du har forsendelser til Irland via britisk territorium, ettersom vi blir nødt til å utstede en transittprosedyre gjennom Storbritannia. I begynnelsen anbefaler vi også at du legger ved en T2L for disse forsendelsene ettersom vi ennå ikke er sikre på om tollen i Irland vil akseptere T2 som bevis for varer i fri sirkulasjon i EU etter transitt via Storbritannia. 

Innenfor vår eLogistics-applikasjon vil mulige Incoterms bli endret på grunn av tollen. I begynnelsen er det bare FCA/EXW eller DAP som er mulig i eLogisitcs for å sikre prosessen. Også EDI-informasjonen om Incoterms må tilpasses, den ansvarlige personen fra din avdeling vil kontakte deg for å gjennomføre de nødvendige justeringene.

Vi ber om forståelse og samarbeid fra din side slik at DACHSER skal kunne gjøre vareflyten din så effektiv og problemfri som mulig i dette eksepsjonelle tilfellet med en hard Brexit.

De viktigste tiltakene i forberedelsene finner du på sjekklisten vi har utarbeidet for Brexit.

Ta gjerne kontakt med din DACHSER-avdeling hvis du har flere spørsmål.

Les
Pressemeldinger 10/14/2019
Edoardo Podestá tar over roret i DACHSER Air & Sea Logistics

DACHSER utnevner Edoardo Podestá til Chief Operations Officer (COO) for forretningsområdet Air & Sea Logistics. Den mangeårige Managing Director i region Asia–Stillehavet leder nå DACHSERs globale sjø- og flytransportvirksomhet. Podestá erstatter Jochen Müller i denne stillingen.

Les
Nyheter 10/02/2019
Nytt DACHSER Magazine!

DACHSERs europeiske veitransportnettverk har ekspandert i løpet av årene. Hemmeligheten har alltid vært å sette de riktige bitene i puslespillet på riktig plass for å få et komplett bilde.

Les
Vis flere

DACHSER Corporate

Nyheter 11/21/2019
Latent potential

How does better-quality data benefit day-to-day logistics operations? Interview with Robin Köhler, Department Head Quality & Process Integration at DACHSER.

Les
2
Nyheter 11/20/2019
Responsibility and commitment

Between responsibility and obligation: companies as corporate citizens. Excerpts from a speech by DACHSER CEO Bernhard Simon to the non-profit student initiative Enactus in Wuppertal, Germany. This is a network in which students develop entrepreneurial ideas with the aim of improving people’s lives. Today, some 1,650 Enactus teams are active at universities across 36 countries, with some 66,500 students involved.

Les
Pressemeldinger 11/19/2019
DACHSER enlarges branch in Öhringen

Construction work has begun to expand DACHSER’s Öhringen branch. By summer 2020, the existing transit terminal will be 3,500 square meters larger. A new story will also be added to the office building, increasing its floor space by 600 square meters. DACHSER is investing some EUR 9.5 million in the project.

Les
Nyheter 11/14/2019
Machine Learning and Deep Learning - A look at future technologies

What are machine learning and deep learning actually about? And what benefits do these future technologies offer specifically for logistics?

Les
Gå til

Mest leste

2
Nyheter 05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
Pressemeldinger 05/29/2019
Ny Operations Manager hos DACHSER Norway AS

Marius Jahr, 30 år, er ny Operations Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro utenfor Oslo.

Les
Pressemeldinger 04/02/2019
DACHSER satser på bærekraftig vekst

DACHSER rapporterte en betydelig vekst også for 2018. Logistikkleverandøren økte nettoomsetningen med 5,5 prosent til 5,57 milliarder euro. I likhet med året før økte antall forsendelser med 2,5 prosent, til 83,7 millioner, og antall tonn økte med 3,0 prosent, til 41,3 millioner tonn. Med totalt 30 609 ansatte, en økning på 1511 fra året før, er DACHSERs arbeidsstyrke større enn noen gang.

Les
Pressemeldinger 11/05/2018
Ny Branch Manager i DACHSER Norway AS

1. januar 2019 overtar Armend Krasniqi (33) som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Les
Pressemeldinger 02/06/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Norway

Anders Sundvold er ny Sales Executive hos DACHSER Norway AS på Vinterbro. Han kommer fra stillingen som Sales Assistant European Logistics og skal nå være med til å styrke salget på Østlandet.

Les
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden renner ut

Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.

Les
Pressemeldinger 05/21/2019
Ny resultatrekord for DACHSER Nordic

Årsregnskapet 2018 for DACHSERs nordiske konsern viser en omsetning på 1,5 milliarder kroner og et resultat før skatt på 60,7 millioner – noe som tilsvarer en økning på 52 prosent. Størst har veksten vært for det svenske datterselskapet, hvor resultatet før skatt er firedoblet fra 3,8 millioner i 2017 til 16,1 millioner i 2018.

Les
Nyheter 05/24/2019
DACHSER Köln begynner å levere ved hjelp av elektriske sykler

DACHSERs logistikksenter i Köln har begynt å bruke elektriske sykler ved leveringer i sentrum. I tillegg til å forbedre luftkvaliteten, er dette tiltaket et resultat av det stadig økende antallet hindringer, køer og byggesoner som gjør det vanskelig å bruke vanlige lastebiler i sentrum. Det vil komme kjørerestriksjoner for Kölns lavutslippssone fra 1. april 2019.

Les
Nyheter 12/18/2018
Brexit: avgjørelsens øyeblikk

Akkurat nå følger hele verden bekymret med på det som skjer i London. Medlemmene av underhuset skal stemme over Brexit-avtalen, som den britiske regjeringen og EU har forhandlet frem. Det er umulig å vite hva parlamentet kommer til å bestemme. Men uansett utfall er DACHSER forberedt.

Les
Nyheter 03/25/2019
Bong og DACHSER: Vi optimaliserer vareflyten

I mange år har det svenske selskapet Bong utvidet markedene sine og er nå blant de ledende leverandørene av spesialemballasje og konvolutter. Løsninger for distribusjon og emballering av informasjon er det Bong er best på, og nå utvikler selskapet seg videre i Norden.

Bong er et interessant produksjonsselskap med stort behov for logistikkløsninger og har nå en sterk stilling i de fleste av de store europeiske markedene, og selskapet ser store muligheter for å føre denne utviklingen videre. Skal de klare det, trenger selskapet en pålitelig logistikkpartner.

For tiden fokuserer Bong på Skandinavia og de baltiske landene, der Martin Svensson er COO. Teamet hans, med Logistics Manager Jonas Andkvist, tar seg av logistikken til Bong i disse landene. DACHSER er en av deres nærmeste partnere.

«Samarbeidet er svært positivt», sier Martin Svensson, som har ansvaret for alle operasjonene i de nordiske og baltiske landene, inkludert lager, logistikk, innkjøp, kvalitet og produksjon. «For min del er de viktigste kravene til en logistikkpartner at de holder leveringstiden og har et høyt servicenivå.»

Les