Anbefalte Artikler

Pressemeldinger 10/14/2019
Edoardo Podestá tar over roret i DACHSER Air & Sea Logistics

DACHSER utnevner Edoardo Podestá til Chief Operations Officer (COO) for forretningsområdet Air & Sea Logistics. Den mangeårige Managing Director i region Asia–Stillehavet leder nå DACHSERs globale sjø- og flytransportvirksomhet. Podestá erstatter Jochen Müller i denne stillingen.

Les
Nyheter 10/02/2019
Nytt DACHSER Magazine!

DACHSERs europeiske veitransportnettverk har ekspandert i løpet av årene. Hemmeligheten har alltid vært å sette de riktige bitene i puslespillet på riktig plass for å få et komplett bilde.

Les
Pressemeldinger 09/26/2019
DACHSER Norway planlegger utslippsfrie leveranser til Oslo sentrum

DACHSERs utslippsfrie leveranser oppfyller kravene som stilles av Oslo klimastrategi, og forsyner sentrum av byen på en bærekraftig måte allerede i 2021.

Les
2
Nyheter 08/27/2019
Logistikkens vidunderlige verden

Det er logistikkarbeiderne som bestemmer tempoet på lageret og i transportterminalen. De deltar aktivt, er dedikerte – og har en god porsjon sunn fornuft. Hos DACHSER er de ansatte alltid den viktigste faktoren for at selskapet skal kunne tilby gode logistikktjenester. Men det blir stadig mer krevende å rekruttere dyktige ansatte. 

Les

DACHSER Norway

Markedsinformasjon 09/25/2019
Sjekkliste for Brexit – hva bør du passe på?

Hva bør du være oppmerksom på hvis det blir en hard Brexit?

Forsinkelser ved kryssing av grensen ville blitt en stor utfordring med en hard Brexit – den andre ville vært den nye byråkratiske byrden for godstrafikken til og fra Storbritannia. Det som først og fremst kan forventes med WTO-regler, er lengre ventetid på grunn av grensekontroller og fortolling av alle varer.

For selskaper som sender forsendelser til og fra Storbritannia, har vi oppsummert dem i vår Brexit-sjekkliste som kan lastes ned nedenfor:

Les
2
Nyheter 08/27/2019
En fleksibel Tysklandløsning – Didriksons valgte DACHSER

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Siden 1913 har Didriksons produsert vanntette plagg som beskytter mot regn, kulde og vind. Nå har selskapet en strategi for å vokse på det tyske markedet – et relativt nytt marked for Skandinavias største varemerke for regntøy og funksjonsplagg.

Les
Nyheter 08/27/2019
Har du registrert deg for vår kundeundersøkelse?

Hvordan blir man bedre på arbeidet sitt? Ved å få tilbakemeldinger. Husk å dele dine tanker med oss.

Les
Nyheter 08/27/2019
Transport & Logistikk 2019

Nå har du muligheten til å møte DACHSER på Transport & Logistikk 2019 – årets møteplass innen logistikk. 26.-28. september er vi tilstede på konferansen på stand B04-11.

Les
Nyheter 06/04/2019
Nytt DACHSER magazine ute nå!

Ingenting ville fungert innenfor logistikk uten menneskene på kontoret, i lastebilen, i transitterminalen og på lageret.

Les
Pressemeldinger 05/29/2019
Ny Operations Manager hos DACHSER Norway AS

Marius Jahr, 30 år, er ny Operations Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro utenfor Oslo.

Les
Nyheter 05/24/2019
DACHSER Köln begynner å levere ved hjelp av elektriske sykler

DACHSERs logistikksenter i Köln har begynt å bruke elektriske sykler ved leveringer i sentrum. I tillegg til å forbedre luftkvaliteten, er dette tiltaket et resultat av det stadig økende antallet hindringer, køer og byggesoner som gjør det vanskelig å bruke vanlige lastebiler i sentrum. Det vil komme kjørerestriksjoner for Kölns lavutslippssone fra 1. april 2019.

Les
Nyheter 05/23/2019
"transport logistic" München

04-07 juni: transport logistic: Verdens ledende internasjonale messe for logistikk, mobilitet, IT og supply chain management har blitt arrangert i München siden 1978.

Les
Pressemeldinger 05/21/2019
Ny resultatrekord for DACHSER Nordic

Årsregnskapet 2018 for DACHSERs nordiske konsern viser en omsetning på 1,5 milliarder kroner og et resultat før skatt på 60,7 millioner – noe som tilsvarer en økning på 52 prosent. Størst har veksten vært for det svenske datterselskapet, hvor resultatet før skatt er firedoblet fra 3,8 millioner i 2017 til 16,1 millioner i 2018.

Les
2
Nyheter 05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
Vis flere

DACHSER Corporate

Pressemeldinger 10/21/2019
DACHSER opens new logistics center in Freiburg

This weekend, logistics provider DACHSER held a ceremony to mark the opening of its new logistics center on the Breisgau industrial park in Freiburg, Germany. Covering a total area of 6,117 square meters, the new facility houses a transit terminal with 82 docking bays as well as a two-story office building. The company invested around EUR 22 million in the location, where it is also creating 30 new jobs.

Les
Pressemeldinger 10/18/2019
DACHSER wins the 2019 IMD Global Family Business Award

IMD Business School, a top-ranked global business school headquartered in Lausanne, Switzerland, awarded DACHSER with the renowned IMD Global Family Business Award. On behalf of the company and the founding family, Bernhard Simon, CEO of DACHSER, and Birgit Kastner-Simon, Corporate Director Corporate Marketing, accepted the award at the 30th Summit of the Family Business Network International (FBN-I) in Udaipur, India.

Les
Markedsinformasjon 10/16/2019
Incoterms 2020

With the adaptation of the Incoterms 2020 to current global trading practices, the new version is very up-to-date and practice oriented. The aim of the revision was to make the Incoterms clauses more user-friendly. For example, their presentation has been revised to make it easier for users to select the appropriate clause. In addition, the order of the clauses has been changed, and revised user instructions have been added to each clause.

In terms of contents, significant changes have been made to the Intercoms 2010, in particular the following:

  • Different coverage levels in CIF and CIP: As in the past, the seller is still obliged in the Incoterms 2020 to take out transport insurance at their own expense in clauses CIF (Cost Insurance Freight) and CIP (Carriage Insurance Paid). In contrast to the Incoterms 2010, however, the two clauses now provide for different minimum coverages. The minimum coverage to be observed when the CIF clause has been agreed remains unchanged. The transport insurance to be taken out by the seller must continue to at least correspond to the coverage in accordance with the (C) clauses of the Institute Cargo Clauses or similar clauses (insurance of named risks). If the CIP clause is agreed, the seller must now provide insurance coverage in accordance with the (A) clauses of the Institute Cargo Clauses (all-risk coverage). Both the CIF clause and the CIP clause allow the parties to the contract to agree on insurance coverage that differs from this.
  • Inclusion of security-related requirements: Security-related requirements for the transport of goods have now been included in Rules A 4 and A 7 of each Incoterms 2020 clause. As with other the Incoterms clauses, it should be noted that the Incoterms clauses only directly apply to the parties to the sales contract and are not the subject of the contract of carriage.
  • The Incoterms 2020 contain regulations for transporting with one’s own means of transport in FCA, Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU), and Delivered Duty Paid (DDP).
  • For goods sold under the FCA (Free Carrier) clause and intended for sea transport (such as goods in containers), FCA is stipulating a new option in the future. The buyer and seller may agree that the buyer shall instruct its freight carrier to issue an on-board bill of lading to the seller after the goods have been loaded. At the same time, the seller is obliged to hand over this on-board bill of lading to the buyer. This is typically done through participating banks.
  • Renaming of DAT to DPU (Delivered at Place Unloaded). According to the Incoterms 2010 DAT clause, the seller delivered the goods as soon as they were unloaded from the means of transport at a “terminal.” However, according to the Incoterms 2010 application notes, the term “terminal” was not to be understood from a technical point of view but meant any unloading location. This fact was taken into account in the Incoterms 2020 by renaming the previous DAT clause to DPU (Delivered at Place Unloaded) for the sake of clarity. That means that in the future, any (agreed) place can be the place of destination.

The Incoterms apply between the parties of a (national or international) sales contract and address – but are not limited to – special rights and obligations within this contractual relationship. On the basis of a uniform definition guaranteed in this way, subsequent problems of interpretation or discrepancies between the parties to the sales contract are to be avoided. It should be noted that the Incoterms, due to their character as GT&C-like provisions, do not constitute statutory provisions and thus only become legally binding if they have been effectively agreed between the parties to the sales contract by means of a corresponding reference (for the Incoterms 2020, this is also possible before 1/1/2020). Irrespective of this, in individual cases conflicting statutory provisions still take precedence over an Incoterm clause.

The Incoterms were revised by 500 experts from more than 40 countries.The clauses are recognized worldwide and are in use in more than 30 different languages.

Les
Markedsinformasjon 10/16/2019
Hard Brexit: Important measures beforehand

The consequences of a withdrawal without a deal on 31st October, especially for the movement of goods to and from the UK, are well known. First and foremost, longer waiting times would be expected due to border controls and customs clearance of all goods in accordance with WTO rules.

DACHSER will take appropriate measures to ensure that all goods arriving/leaving the UK after 23.00 GMT (00.00 CET) on 31st October are cleared and taxed accordingly.

With this letter we would like to summarize again the most important points and measures to keep the effects and delays in delivery for our customers as low as possible.

In case of Hard Brexit, the following information and documents must be available for customs clearance before the goods are collected:

  • Consignment note
  • Commercial invoice / pro forma invoice
  • Packing list / delivery note
  • Export accompanying document (can be issued by us if necessary)
  • Preference documents and other product-specific documents, only if possible and required

Please make sure that these documents contain the following information: Sender with EORI number, recipient with contact details, importer if different to recipient with contact details, sequential invoice number, Incoterms, number and type of packages, description of goods, country of origin, Taric code, value of goods, currency, gross/net weight.

Please pay attention to a high data quality of the information - the documents must fit definitely to the respective physical transmission.

If the documents are made available to us in electronic form, they should correspond to a resolution of 300dpi if possible.

In addition, we need the contact person for customs including the contact details of your consignee/importer (e-mail address) so that we can contact them in order to obtain the necessary customs power of attorney. We need these in order to be able to carry out the necessary customs clearance. Without the power of attorney we can not do the customs clearance.

Please do also note, that we also will need more detailed shipment information like number and type of packages, description of goods, value of the goods, if you have got shipments to Ireland via UK territory, as we will have to issue a transit procedure through UK. For the beginning we also recommend that you add a T2L to those shipments as we are not yet sure, if Ireland customs will accept T2 as a proof for goods in free circulation of EU after transit via UK. 

Within our eLogistics application the possible incoterms will be changed due to the customs. At the beginning only FCA/EXW or DAP are possible in eLogisitcs in order to ensure the process. Also the EDI information regarding the incoterms have to be adapted, the responsible person from your branch will contact you in order to align the necessary changes.

We ask for your understanding and cooperation so that DACHSER can make your flow of goods as efficient and trouble-free as possible in this exceptional case of hard Brexit.

The most important measures for preparation we have stated additionally in our Brexit checklist.

Please do not hesitate to contact your DACHSER branch if you have any further questions.

Les
Gå til

Mest leste

2
Nyheter 05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
Pressemeldinger 05/29/2019
Ny Operations Manager hos DACHSER Norway AS

Marius Jahr, 30 år, er ny Operations Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro utenfor Oslo.

Les
Pressemeldinger 04/02/2019
DACHSER satser på bærekraftig vekst

DACHSER rapporterte en betydelig vekst også for 2018. Logistikkleverandøren økte nettoomsetningen med 5,5 prosent til 5,57 milliarder euro. I likhet med året før økte antall forsendelser med 2,5 prosent, til 83,7 millioner, og antall tonn økte med 3,0 prosent, til 41,3 millioner tonn. Med totalt 30 609 ansatte, en økning på 1511 fra året før, er DACHSERs arbeidsstyrke større enn noen gang.

Les
Pressemeldinger 11/05/2018
Ny Branch Manager i DACHSER Norway AS

1. januar 2019 overtar Armend Krasniqi (33) som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Les
Pressemeldinger 02/06/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Norway

Anders Sundvold er ny Sales Executive hos DACHSER Norway AS på Vinterbro. Han kommer fra stillingen som Sales Assistant European Logistics og skal nå være med til å styrke salget på Østlandet.

Les
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden renner ut

Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.

Les
Pressemeldinger 05/21/2019
Ny resultatrekord for DACHSER Nordic

Årsregnskapet 2018 for DACHSERs nordiske konsern viser en omsetning på 1,5 milliarder kroner og et resultat før skatt på 60,7 millioner – noe som tilsvarer en økning på 52 prosent. Størst har veksten vært for det svenske datterselskapet, hvor resultatet før skatt er firedoblet fra 3,8 millioner i 2017 til 16,1 millioner i 2018.

Les
Nyheter 12/18/2018
Brexit: avgjørelsens øyeblikk

Akkurat nå følger hele verden bekymret med på det som skjer i London. Medlemmene av underhuset skal stemme over Brexit-avtalen, som den britiske regjeringen og EU har forhandlet frem. Det er umulig å vite hva parlamentet kommer til å bestemme. Men uansett utfall er DACHSER forberedt.

Les
Nyheter 03/25/2019
Bong og DACHSER: Vi optimaliserer vareflyten

I mange år har det svenske selskapet Bong utvidet markedene sine og er nå blant de ledende leverandørene av spesialemballasje og konvolutter. Løsninger for distribusjon og emballering av informasjon er det Bong er best på, og nå utvikler selskapet seg videre i Norden.

Bong er et interessant produksjonsselskap med stort behov for logistikkløsninger og har nå en sterk stilling i de fleste av de store europeiske markedene, og selskapet ser store muligheter for å føre denne utviklingen videre. Skal de klare det, trenger selskapet en pålitelig logistikkpartner.

For tiden fokuserer Bong på Skandinavia og de baltiske landene, der Martin Svensson er COO. Teamet hans, med Logistics Manager Jonas Andkvist, tar seg av logistikken til Bong i disse landene. DACHSER er en av deres nærmeste partnere.

«Samarbeidet er svært positivt», sier Martin Svensson, som har ansvaret for alle operasjonene i de nordiske og baltiske landene, inkludert lager, logistikk, innkjøp, kvalitet og produksjon. «For min del er de viktigste kravene til en logistikkpartner at de holder leveringstiden og har et høyt servicenivå.»

Les
Nyheter 05/24/2019
DACHSER Köln begynner å levere ved hjelp av elektriske sykler

DACHSERs logistikksenter i Köln har begynt å bruke elektriske sykler ved leveringer i sentrum. I tillegg til å forbedre luftkvaliteten, er dette tiltaket et resultat av det stadig økende antallet hindringer, køer og byggesoner som gjør det vanskelig å bruke vanlige lastebiler i sentrum. Det vil komme kjørerestriksjoner for Kölns lavutslippssone fra 1. april 2019.

Les