Anbefalte Artikler

Markedsinformasjon 03/30/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.

Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/ 

Les
Markedsinformasjon 03/30/2020
DACHSER European Logistics – din pålitelige partner

Vi er glade for å kunne meddele at, til tross for de store utfordringene forårsaket av COVID-19-krisen, opererer DACHSERs europeiske logistikknettverk fortsatt med høy grad av pålitelighet for å oppfylle dine forretningskrav.

DACHSER, din familieeide forretningspartner, har gjort sitt ytterste for å opprettholde sine forpliktelser med hensyn til avtalte tjenester og priser.

Vi har iverksatt omfattende tiltak for å sikre kontinuerlig tilførsel av varer over hele Europa, og er fullt klar over det enorme ansvaret vi har overfor din bedrift, og for samfunnet generelt. Vi står overfor store utfordringer og pådrar oss ekstra kostnader som alle organisasjoner i vår bransje. Da vi er klar over at mange av kundene våre står overfor en lignende situasjon, ønsker vi å gi deg et sterkt signal om at DACHSER fortsetter å samarbeide med deg.

DACHSER står også for stabilitet og pålitelighet i vanskelige tider. Derfor vil vi ikke innføre en generell "COVID-19 tilleggsavgift". I stedet ønsker vi å fornye vår forpliktelse til deg om at vi vil stå ved våre avtalte tariffer og opprettholde våre priser for innenlandske og internasjonale stykkgodsforsendelser foreløpig.

Vi ønsker å samarbeide enda tettere med deg for å utvikle løsninger for dagens- og fremtidens utfordringer. Vi håper at vi kan regne med din fleksibilitet når det kommer til å tilpasse ledetider eller servicenivåer dersom dette skulle bli nødvendig, og vi håper at vi kan regne med at du respekterer de avtalte betalingsvilkårene basert på vår gjensidige tillit og samarbeid.

La oss stå side om side i disse utfordrende tider!

Les
2
Pressemeldinger 03/27/2020
DACHSER offentliggjør fremtidens ledergruppe

Etter 31 år med tett samarbeid i operasjonelle lederstillinger i DACHSER, vil CEO Bernhard Simon og hans nestleder Michael Schilling, COO Road Logistics, bli medlem av logistikkleverandørens bestyrelse i 2021. Bernhard Simon vil fungere som formann. Burkhard Eling, som tiltrådte DACHSERs Executive Board som CFO i 2013, blir den nye CEO i det familieeide logistikkselskapet 1. januar 2021.

Les
2
Nyheter 03/25/2020
Nye glass til Big Ben

Fra Øvre Pfalz til London: DACHSER leverer glasskiver, håndblåst ved Glashütte Lamberts, til Storbritannia. Glasskivenes destinasjon er det verdensberømte Elizabeth Tower i London.

Les

DACHSER Norway

Markedsinformasjon 04/02/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.

Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Markedsinformasjon 04/01/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.

Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Markedsinformasjon 03/31/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.

Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Markedsinformasjon 03/20/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.


Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/ 

Les
Markedsinformasjon 03/19/2020
Iverksatte tiltak for å takle COVID-19-situasjonen

Etter at flere land, som følge av Corona-situasjonen, har stengt grensene sine (foreløpig kun for persontransport) og iverksatt tiltak som begrenser det offentlige liv, konfronteres vi nå med flere utfordringer. På grunn av disse tiltakene, står DACHSER overfor leveringsbegrensninger i noen regioner, og til enkelte mottakergrupper (f.eks. catering og detaljhandel, med unntak av essensielle varer). Vi er derfor avhengig av støtte fra kundene våre.

Vi ber våre kunder om å kun overlevere forsendelser som skal fraktes til steder hvor det kan garanteres at forsendelsen blir akseptert av mottakeren. Hvis vi ikke kan levere forsendelser på grunn av begrensninger i destinasjonsområdet eller virksomhetsnedleggelser, vil vi returnere forsendelser som allerede har blitt akseptert mot et gebyr, slik at de kan returneres til avsenderen så raskt som mulig. Ytterligere forsendelser til disse områdene eller mottakerne vil deretter ikke lenger bli akseptert. Denne prosedyren har blitt implementert for å unngå unødvendig kjøring, og for å minimere risikoen for skader.

Vi kan selvfølgelig tilby deg muligheten for midlertidig lagring om nødvendig, og du er velkommen til å kontakte oss for å reservere lagringskapasitet.

Vi beklager de eventuelle utfordringer dette kan gi deg, men anser det som vår plikt å gjøre deg bevisst om mulige scenarier.

Våre medarbeidere over hele verden vil fortsette å holde kontakten med alle våre kunder. Hvis du har spørsmål eller ønsker å diskutere din spesifikke situasjon, er du velkommen til å ta kontakt med din lokale DACHSER-representant.

Du kan finne alle nyheter vedrørende dagens situasjon på våre lokale hjemmesider.

Les
Nyheter 03/17/2020
Brexit: After the exit is before the exit

Storbritannia har nå offisielt forlatt EU, og Brexit har blitt til virkelighet. Men dette er kun begynnelsen. En overgangsperiode, som skal vare ut året, forhindrer større innvirkninger på næringsliv og logistikk på begge sider av kanalen foreløpig. Hva som skjer etter overgangsperioden er imidlertid fortsatt et ubesvart spørsmål.

Les
Markedsinformasjon 03/16/2020
Coronaviruset: Hvordan vår drift i USA påvirkes

I tillegg til det allerede eksisterende innreiseforbudet for besøkende fra flere asiatiske land, har USAs myndigheter nå innført et forbud som forhindrer alle avganger fra Europa til USA. Forbudet ble innført 13. mars 2020, kl 23:59.


Dette fører til et stort antall flyavbestillinger på ruter mellom Europa og USA. Fordi de berørte passasjerrutene representerer en betydelig del av den tilgjengelige lastekapasiteten, har avbestillingene en enorm innvirkning på tilgjengelig lasterom og fraktrater.


Vårt team av eksperter fortsetter å jobbe hardt med alternative ruter som lar oss transportere presserende last, og vi er opptatt av å gi våre kunder prioritert tilgang til den begrensede kapasiteten som er. Fordi vi har hatt suksess med implementeringen av charterprogrammet vårt mellom Kina og Tyskland, vil vi undersøke lignende løsninger for transport mellom Tyskland og USA.


Våre team over hele verden vil holde kontakten med deg, men ikke nøl med å ta kontakt med din lokale DACHSER-kontakt for å diskutere din spesielle situasjon, og for å planlegge ytterligere ordninger for ordrene dine.

Les
Markedsinformasjon 03/16/2020
Ny oppdatering vedrørende spredningen av COVID-19-viruset

I det følgende vil du kunne finne informasjon rund tiltakene vi skal iverksette for å forhindre spredning av COVID-19-viruset (også kjent som coronaviruset) i DACHSER-organisasjonen. Du vil også kunne finne informasjon vedrørende den nåværende statusen for operasjonelle aktiviteter og eventuelle innvirkninger på forsendelser.

Med tanke på den nåværende situasjonen er spesifikke retningslinjer for oppførsel og forholdsregler blitt rullet ut i den globale DACHSER-organisasjonen. Tiltakene som skal iverksettes inkluderer etablering av et sentralt rapporteringsstyringssystem, regelmessig vurdering av situasjonen og implementering av ytterligere tiltak i henhold til situasjonen. Vi har også intensivert relevante tiltak i forhold til den eksisterende hygieneinnsatsen (medarbeidere, operasjonelt og prosesshygiene).

I tillegg til disse interne tiltakene, overholder DACHSER alle offisielle forskrifter. I tilfelle av begrensninger pålagt særlige lokasjoner, har vi utarbeidet beredskapsplaner som er klare til å bli implementert. Slik sikrer vi at nettverket vårt kan fortsette å fungere.

COVID-19-viruset har spredt seg raskere enn tidligere forventet, noe som har resultert i at regjeringene i Skandinavia har iverksatt nye tiltak for å begrense ytterligere smittespredning. Regjeringene oppfordrer blant annet befolkningen til å jobbe hjemmefra så vidt man har mulighet til dette, i et forsøk på å unngå spredning av viruset via arbeidsplasser. Skoler holder i stor grad stengt  i den kommende periode, og større forsamlinger frarådes. Dette får betydning for fri bevegelighet, hvilket gjør logistikkarbeid utfordrende både nasjonalt og internasjonalt.

Hos DACHSER tar vi selvfølgelig COVID-19 på alvor, og vi følger de lokale myndighetenes anbefalinger i både Danmark, Sverige og Norge. Vi tar lokale forholdsregler i alle skandinaviske filialer, vi begrenser muligheten for at større grupper av medarbeidere samles på samme sted, og vi oppfordrer til god håndhygiene blant medarbeidere og samarbeidspartnere. I tillegg gjør vi vårt beste for å holde forsyningskjeden din i gang, og kommer med løpende informasjon vedrørende nye lokale tiltak eller utfordringer.

For å kunne vedlikeholde sømløse prosesser, er vi avhengige av å kunne samarbeide med alle parter involvert i forsyningskjeden. Dette innebærer blant annet å kunne samarbeide effektivt med lastebilsjåfører, slik at de også vil være i stand til å overholde strengere hygieneforskrifter. Vi har også informert lastebilsjåførene om vår hygieneprotokoll, og har satt frem hånddesinfeksjonsmidler på alle avdelinger.

Vi gjør vårt beste for å opprettholde forsyningskjeden din, og for å forhindre at forsendelser blir forsinket. Hvis forsyningskjeden din skulle bli påvirket som følge av kontroller, flykanselleringer eller lignende, vil vi jobbe med å finne alternative måter å sende varene på. Vi ønsker samtidig å påpeke at leveringstidene for forsendelser kan forlenges. Imidlertid gjør tiltakene vi har implementert så langt at vi føler oss godt rustet til å håndtere dagens situasjon. For at dette skal kunne fortsette, er det imidlertid viktig at vi opprettholder tett koordinering med kundene våre.

Dersom du har spørsmål vedrørende forsendelsene dine, så er du velkommen til å kontakte din lokale DACHSER-representant.

Les
Nyheter 03/11/2020
Det nye DACHSER magazine er ute!

Det finnes ingen drink som utstråler mer eksklusivitet, sjarm og livsglede enn Champagne. Og det er ikke kun produksjonen av disse dyre dråpene som krever nøye omtanke. Å frakte dem fra vingården til hyllen krever logistikkløsninger av høy kvalitet. DACHSER håndterer en bred vifte av skreddersydde tjenester for Moët Hennessy Deutschland’s mest velkjente merkevarer, noe du kan lese mer om i vårt seneste magasin.

Les
Markedsinformasjon 03/06/2020
COVID-19: Hvilke forholdsregler tar vi?

Coronaviruset, nå kjent som COVID-19, har spredd seg til Europa, noe som medfører at vi alle må bidra til å redusere smittefaren som best vi kan. Ved å vise ekstra hensyn og ta forholdsregler, så reduseres risikoen for smitte og konsekvensene dette kan medføre.

Hos DACHSER passer vi nøye på å opprettholde en god hygiene, og å ta forholdsregler. Dersom det er den minste grunn til mistanke om smitte oppfordres DACHSER-medarbeidere for eksempel til å jobbe hjemmefra så vidt til de har mulighet til dette.

Med tanke på forsyningskjeden din vil vi gjøre alt hva vi kan for å unngå forsinkelser, og for å levere varene dine til avtalt tid. Dersom forsyningskjeden din skulle bli påvirket som følge av viruset, så vil vi jobbe hardt for å finne alternative måter å frakte ditt gods på, slik at du mottar varene dine til avtalt tid.

Har du noen spørsmål, er du velkommen til å kontakte din lokale DACHSER-representant.

Les
Vis flere

DACHSER Corporate

Markedsinformasjon 04/02/2020
New update: Current loading restrictions in Europe due to Covid-19

In the following you will find the current loading restrictions that apply to Europe (see download). Food transports are excluded from this. This document here will be updated on a regular basis.

With the free map of the software provider Sixfold, transport companies and truck drivers can view the current waiting times at European borders and make appropriate preparations if necessary: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Pressemeldinger 04/02/2020
DACHSER organizes transportation by block train along the New Silk Road

BASF entrusted its long-standing logistics provider DACHSER to handle a first block train to China. The train of 42 containers carrying BASF products arrived in the Chinese city of Xi´an. DACHSER took take care of all organizational aspects—including coordination with train operator RTSB GmbH, customs clearance, and distribution of the goods in China.

Les
2
Nyheter 04/02/2020
Opportunities for the courageous

What will the future bring? Where are we headed? What compass guides us? It’s the beginning of a new decade, and a time to look ahead. DACHSER CEO Bernhard Simon talks about the family-owned company’s responsibility to future generations.

Les
Markedsinformasjon 04/01/2020
New update: Current loading restrictions in Europe due to Covid-19

In the following you will find the current loading restrictions that apply to Europe (see download). Food transports are excluded from this. This document here will be updated on a regular basis.

With the free map of the software provider Sixfold, transport companies and truck drivers can view the current waiting times at European borders and make appropriate preparations if necessary: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Gå til

Mest leste

2
Nyheter 05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
Markedsinformasjon 10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny versjon av Incoterms vil tre i kraft 1. januar 2020 og kommer til å inneholde en rekke endringer. Leveringsbetingelsene publisert av International Chamber of Commerce regulerer vesentlige plikter for kjøper og selger i internasjonal handel, som for eksempel overføring av varer til kjøper, transportkostnader, ansvar for tap av og skade på varer samt forsikringskostnader.

Incoterms 2020 har blitt tilpasset dagens globale handelspraksis, og den nye versjonen er derfor svært oppdatert og praksisorientert. Målet med revisjonen var å gjøre Incoterms-reglene mer brukervennlige. Presentasjonen er for eksempel endret for å gjøre det enklere for brukerne å velge riktig klausul. I tillegg har rekkefølgen på klausulene blitt endret, og det er lagt til reviderte brukerinstruksjoner for hver klausul.

Når det gjelder innholdet, er det foretatt vesentlige endringer i forhold til Intercoms 2010, spesielt følgende:

  • Ulike dekningsnivåer i CIF og CIP: I likhet med tidligere er selger fortsatt forpliktet i henhold til Incoterms 2020 til å tegne transportforsikring for egen regning i klausulene CIF (Cost Insurance Freight) og CIP (Carriage Insurance Paid). I motsetning til Incoterms 2010, gir de to klausulene nå imidlertid ulik minstedekning. Minstedekningen som skal overholdes når det er avtalt CIF-klausul, forblir uendret. Transportforsikringen som skal kjøpes av selger, må fortsatt minst tilsvare dekningen som samsvarer med vilkåret Institute Cargo Clauses (C) eller lignende (forsikring av oppregnede risikoer). Hvis CIP-klausulen er avtalt, må selger nå gi forsikringsdekning i samsvar med vilkåret Institute Cargo Clauses (A) (allrisikodekning). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen gir partene i kontrakten mulighet for å avtale forsikringsdekning som avviker fra dette.
  • Inkludering av sikkerhetsrelaterte krav: Det har nå blitt inkludert sikkerhetsrelaterte krav til varetransport i reglene A 4 og A 7 i hver av klausulene i Incoterms 2020. Som for de andre Incoterms-klausulene, bør det bemerkes at Incoterms-klausulene bare gjelder direkte for partene i salgskontrakten og er ikke gjenstand for fraktavtalen.
  • Incoterms 2020 inneholder bestemmelser for transport med eget transportmiddel i FCA (Free Carrier), DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) og DDP (Delivered Duty Paid).
  • For varer solgt i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og beregnet for sjøtransport (for eksempel varer i containere), fastsetter FCA et nytt alternativ i fremtiden. Kjøper og selger kan avtale at kjøper skal instruere sin transportør om å utstede et ombordkonnossement til selger etter at varene er lastet. Samtidig er selger forpliktet til å avlevere dette ombordkonnossementet til kjøper. Dette gjøres vanligvis gjennom deltakende banker.
  • DAT har endret navn til DPU (Delivered at Place Unloaded). Ifølge DAT-klausulen i Incoterms 2010 skulle selger levere varene så snart de ble losset fra transportmiddelet på en «terminal». Ifølge forklaringen til Incoterms 2010 skulle imidlertid ordet «terminal» ikke forstås fra et teknisk synspunkt, men skulle bety ethvert lossested. Dette faktum er det tatt hensyn til i Incoterms 2020 ved å endre navnet på den tidligere DAT-klausulen til DPU (Delivered at Place Unloaded) for tydelighetens skyld. I fremtiden kan dermed ethvert (avtalt) sted være destinasjonssted.

Incoterms gjelder mellom partene i en (nasjonal eller internasjonal) salgskontrakt og tar for seg – men er ikke begrenset til – spesielle rettigheter og plikter innenfor dette kontraktsforholdet. På grunnlag av en ensartet definisjon som garanteres på denne måten, skal påfølgende problemer med tolkning eller avvik mellom partene i salgskontrakten unngås. Det bør bemerkes at Incoterms, på grunn av sin karakter som GT&C-liknende bestemmelser (generelle vilkår), ikke utgjør lovbestemmelser og dermed bare blir juridisk bindende hvis de faktisk har blitt avtalt mellom partene i salgskontrakten ved hjelp av en tilsvarende referanse (for Incoterms 2020, er dette også mulig før 1/1/2020). Uavhengig av dette vil det i enkeltsaker fortsatt være lovbestemmelsene som har forrang over en Incoterm-klausul ved motstrid.

Incoterms ble revidert av 500 eksperter fra mer enn 40 land.Klausulene blir anerkjent over hele verden og er i bruk på mer enn 30 forskjellige språk.

Les
Pressemeldinger 05/29/2019
Ny Operations Manager hos DACHSER Norway AS

Marius Jahr, 30 år, er ny Operations Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro utenfor Oslo.

Les
Pressemeldinger 02/18/2018
Ny mann i førerhuset

Fra 1. januar 2018 har Peter Hut (38) overtatt stillingen som General Manager European Logistics Hvidovre hos DACHSER Denmark A/S. Han overtar stillingen etter René Sidor, som har begynt som Managing Director for DACHSER Nordic AS.

Les
Pressemeldinger 11/05/2018
Ny Branch Manager i DACHSER Norway AS

1. januar 2019 overtar Armend Krasniqi (33) som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Les
Pressemeldinger 04/02/2019
DACHSER satser på bærekraftig vekst

DACHSER rapporterte en betydelig vekst også for 2018. Logistikkleverandøren økte nettoomsetningen med 5,5 prosent til 5,57 milliarder euro. I likhet med året før økte antall forsendelser med 2,5 prosent, til 83,7 millioner, og antall tonn økte med 3,0 prosent, til 41,3 millioner tonn. Med totalt 30 609 ansatte, en økning på 1511 fra året før, er DACHSERs arbeidsstyrke større enn noen gang.

Les
Pressemeldinger 12/20/2019
DACHSER Norway utnevner General Manager

Armend Krasniqi, Branch Manager for DACHSER Norway AS in Oslo siden januar 2019, har blitt forfremmet til General Manager for DACHSER Norway.

Les
Pressemeldinger 02/06/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Norway

Anders Sundvold er ny Sales Executive hos DACHSER Norway AS på Vinterbro. Han kommer fra stillingen som Sales Assistant European Logistics og skal nå være med til å styrke salget på Østlandet.

Les
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden renner ut

Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.

Les
Nyheter 05/24/2019
DACHSER Köln begynner å levere ved hjelp av elektriske sykler

DACHSERs logistikksenter i Köln har begynt å bruke elektriske sykler ved leveringer i sentrum. I tillegg til å forbedre luftkvaliteten, er dette tiltaket et resultat av det stadig økende antallet hindringer, køer og byggesoner som gjør det vanskelig å bruke vanlige lastebiler i sentrum. Det vil komme kjørerestriksjoner for Kölns lavutslippssone fra 1. april 2019.

Les