Anbefalte Artikler

Pressemeldinger 04/14/2021
Kundetilliten er styrket: DACHSER er fornøyd med årets resultater

DACHSER kan se tilbake på et vellykket 2020, et år preget av lojalitet og et klima av gjensidig tillit mellom logistikkleverandøren og selskapets kunder og transportpartnere. DACHSERs samlede nettoomsetning utgjorde 5,61 milliarder euro, et lite fall på 0,9 prosent sammenlignet med året før.

Les
Nyheter 03/23/2021
DACHSER leverer med elsykler i Praha

DACHSER lanserer pilotprosjekt i Tsjekkia hvor logistikkleverandøren skal levere forsendelser i sentrum av Praha med elektriske varesykler. Det er det nybygde mikro-knutepunktet «Depot.Bike» på Florenc t-banestasjon som vil fungere som omdreiningspunkt for prosjektet.

Les
Nyheter 03/15/2021
Nytt DACHSER magazine ute nå!

Stafettpinnen er gitt videre: den neste generasjonen av DACHSERs Executive Board, under ledelse av CEO Burkhard Eling, tok offisielt over roret 1. januar i år. I den seneste utgaven av DACHSER magazine har vi tatt oss tid til å reflektere over dette skiftet i toppledelsen.

Les
Nyheter 03/02/2021
Har du lest vårt siste nyhetsbrev?

Årets første utgave av nyhetsbrevet vårt er fylt med interessante artikler om alt fra hvordan man skaper stabile forsyningskjeder til hvordan man holder driften i gang i krisetider.

Les

DACHSER Norway

Nyheter 04/07/2021
Satellittbasert posisjonering – en titt på fremtidens teknologi

Hva går egentlig satellittbasert posisjonering ut på? Og hvilke fordeler kan teknologien tilby logistikkbransjen?

Les
Markedsinformasjon 03/30/2021
Oppdatering vedrørende situasjonen i Suezkanalen

Containerskipet "MS Ever Given", som gikk på grunn og blokkerte trafikken i Suezkanalen, har nå blitt trukket fri.

Les
Nyheter 02/25/2021
Hvordan holder man hodet over vann i en uforutsigbar hverdag?

Man må være på tå hev og holde begge hendene på rattet. Det mener Armend Krasniqi, General Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro.

Nesten alle bedrifter har fått kjenne på presset fra koronakrisens følger i større eller mindre grad. Heldigvis lever vi i et samfunn hvor folk viser solidaritet og er villige til å hjelpe hverandre når det virkelig gjelder. Dette er også tilfellet hos logistikkleverandøren DACHSER Norway, som har klart seg gjennom hele perioden uten permitteringer.
 

Det har allerede nesten gått et år siden koronapandemien traff Norge. Alles hverdag ble snudd på hodet, og hele logistikkbransjen fikk smake på hva ordet «krisehåndtering» innebærer. Hvordan går man egentlig fram når en krise som denne rammer? Vi har snakket med Armend Krasniqi, General Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro om hvordan han og hans team suksessfullt har navigert seg gjennom krisen.

Les
2
Nyheter 02/23/2021
Slik oppnår du en stabil forsyningskjede

Uansett hvilken bransje man befinner seg i, er en stabil forsyningskjede alltid noe en bedrift burde jobbe for. Vi har snakket med JFKnudtzen, en langvarig kunde hos DACHSER Norway, om hvordan selskapet har klart å skape en stabil forsyningskjede.

Les
Pressemeldinger 02/18/2021
DACHSER Air & Sea Logistics omorganiserer den regionale ledelsen

DACHSER Air & Sea Logistics (ASL) har omorganisert ledelsen av sine forretningsenheter i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) og Americas.

Les
2
Nyheter 02/10/2021
Et fleksibelt nettverk

For komplekse logistikknettverk gjelder følgende: Dess tettere hvert knutepunkt ligger, jo mer robust blir nettverket, og jo større fleksibilitet kan det tilby kunder i alle sektorer – selv i krisetider. Enkelte knutepunkter tar på seg enda flere konsolideringsoppgaver – hos DACHSER er disse kjent som Eurohubs.

Les
Markedsinformasjon 02/08/2021
Retningslinjer for merking og pakking av varer

Det kan være utfordrende å holde oversikt over alle endringene som har funnet sted i forbindelse med brexit. Eksempelvis har den britiske regjeringen etablert visse retningslinjer for varer pakket i treemballasje med tanke på import, eksport, gjenbruk og retur.

Du og samarbeidspartnerne dine er nødt til å sikre at all «solid wood packaging» som blir brukt overholder disse retningslinjene. For å skaffe deg en oversikt over hva «solid wood packaging» omfatter, kan du klikke her. I det følgende vil vi referere til disse formene for innpakning som treemballasje.

Hva du må gjøre, avhenger av om du importerer eller eksporterer varer. Hvis du ikke følger reglene, kan emballasjen bli avvist eller ødelagt, og du må transportere varene på en annen måte.

Import av treemballasje

Dersom du bruker treemballasje når du importerer varer til Storbritannia, må denne oppfylle den internasjonale standarden ISPM15.

Du burde spesifisere kravene forbundet med treemballasje i kontrakten mellom deg og eksportøren. Dette vil beskytte deg dersom forsendelsen ikke godkjennes av tollvesenet og du blir bedt om å betale for en eller flere av følgende punkter: 

  • Ompakking av varene
  • Behandling og markering av treemballasjen etter ISPM15-standard
  • Destruering av treemballasjen
  • Returnering av treemballasjen og, om nødvendig, varene.

Dersom innpakkingen ikke godkjennes av tollvesenet og du får tilbud om å behandle den, så kan du enten:

  • Finne et selskap som er autorisert til å utføre behandling etter ISPM15-standard.
  • Sende treemballasjen tilbake til leverandøren

Eksport av treemballasje

Hvis du bruker treemballasje til å eksportere varer, sjekk om landet du handler med godtar ISPM15-standarden og om de har andre krav.

Du kan enten:

  • Sjekke the global exporter’s guide
  • Kontakte landets ambassade eller nasjonale plantevernorganisasjon

Gjenbruk og retur av treemballasje

Du kan gjenbruke uskadet og uinnfisert treemballasje i andre land som godtar ISPM15-standarden.

Hvis ISPM15-kompatibel treemballasje er reparert, reproduseret eller endret på noen måte, må du sørge for at den behandles på nytt og merkes på ny for å opprettholde standarden. Finn et selskap som er autorisert til å utføre behandling etter ISPM15-standard.

Husk at du alltid kan finne informasjon omkring brexit på vår hjemmeside.

Les
Nyheter 02/02/2021
DACHSER sender sitt første block train fra Kina til Europa

Logistikkleverandøren DACHSER har for første gang benyttet seg av et block train fra Kina til Tyskland. Toget fraktet femti 40-fots containere (FEU) og ankom Ludwigshafen i Tyskland i slutten av desember.

Les
Pressemeldinger 01/26/2021
DACHSER organiserer vaksinelogistikk i Berlin

Logistikkleverandør får til oppgave å oppbevare kjøleboksene for vaksiner samt distribuere dem til vaksinasjonssentre, sykehusapoteker og mobile vaksinasjonsteam.

Les
Markedsinformasjon 01/25/2021
Norske myndigheter innfører strenge smittevernstiltak i flere kommuner

Norske myndigheter har nå innført strenge smittevernstiltak i 10 østlandskommuner etter utbrudd av den engelske virusmutasjonen. I tillegg har norske myndigheter bestemt seg for å innføre strenge tiltak i ytterligere 15 randsonekommuner grunnet stor risiko for virusspredning.

Vi ønsker å informere om at vi fortsatt er fullt operasjonelle, og at vi fortsatt kan dekke alle behov våre kunder måtte ha. Dersom du som kunde ikke kan motta varer, så oppfordrer vi deg til å gi oss beskjed så snart som mulig.

Dersom du har noen spørsmål, er du velkommen til å kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER. 


 

Les
Vis flere

DACHSER Corporate

Nyheter 04/19/2021
The women fighting the coronavirus

Right at the beginning of the coronavirus pandemic, a distribution company based in northern Spain aligned itself with the new market requirements: in 2020, Pharmediq enlisted DACHSER’s help to transport more than 100 million masks and other protective equipment to locations in Spain and other European countries.

Les
Pressemeldinger 04/13/2021
Customer confidence strengthened: DACHSER is satisfied with the year´s results

DACHSER can look back on a successful 2020, which was characterized by the loyalty and climate of mutual trust between the logistics provider, its customers, and its transport partners. DACHSER’s consolidated net revenue totaled EUR 5.61 billion, a slight decrease of 0.9 percent compared to the previous year.

Les
2
Nyheter 04/12/2021
A tailored way in

Departing an international airport to arrive in the DACHSER world: For Maria Bäurle, the trainee program for young professionals led to a precision landing in her dream job.

Les
Nyheter 04/12/2021
Challenging and nurturing: Being a DACHSER trainee

Vera Weidemann, Head of Corporate Human Resources at DACHSER, talks about ways people with a talent for logistics can enter the DACHSER world.

Les
Gå til

Mest leste

2
Nyheter 05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
Markedsinformasjon 10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny versjon av Incoterms vil tre i kraft 1. januar 2020 og kommer til å inneholde en rekke endringer. Leveringsbetingelsene publisert av International Chamber of Commerce regulerer vesentlige plikter for kjøper og selger i internasjonal handel, som for eksempel overføring av varer til kjøper, transportkostnader, ansvar for tap av og skade på varer samt forsikringskostnader.

Incoterms 2020 har blitt tilpasset dagens globale handelspraksis, og den nye versjonen er derfor svært oppdatert og praksisorientert. Målet med revisjonen var å gjøre Incoterms-reglene mer brukervennlige. Presentasjonen er for eksempel endret for å gjøre det enklere for brukerne å velge riktig klausul. I tillegg har rekkefølgen på klausulene blitt endret, og det er lagt til reviderte brukerinstruksjoner for hver klausul.

Når det gjelder innholdet, er det foretatt vesentlige endringer i forhold til Intercoms 2010, spesielt følgende:

  • Ulike dekningsnivåer i CIF og CIP: I likhet med tidligere er selger fortsatt forpliktet i henhold til Incoterms 2020 til å tegne transportforsikring for egen regning i klausulene CIF (Cost Insurance Freight) og CIP (Carriage Insurance Paid). I motsetning til Incoterms 2010, gir de to klausulene nå imidlertid ulik minstedekning. Minstedekningen som skal overholdes når det er avtalt CIF-klausul, forblir uendret. Transportforsikringen som skal kjøpes av selger, må fortsatt minst tilsvare dekningen som samsvarer med vilkåret Institute Cargo Clauses (C) eller lignende (forsikring av oppregnede risikoer). Hvis CIP-klausulen er avtalt, må selger nå gi forsikringsdekning i samsvar med vilkåret Institute Cargo Clauses (A) (allrisikodekning). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen gir partene i kontrakten mulighet for å avtale forsikringsdekning som avviker fra dette.
  • Inkludering av sikkerhetsrelaterte krav: Det har nå blitt inkludert sikkerhetsrelaterte krav til varetransport i reglene A 4 og A 7 i hver av klausulene i Incoterms 2020. Som for de andre Incoterms-klausulene, bør det bemerkes at Incoterms-klausulene bare gjelder direkte for partene i salgskontrakten og er ikke gjenstand for fraktavtalen.
  • Incoterms 2020 inneholder bestemmelser for transport med eget transportmiddel i FCA (Free Carrier), DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) og DDP (Delivered Duty Paid).
  • For varer solgt i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og beregnet for sjøtransport (for eksempel varer i containere), fastsetter FCA et nytt alternativ i fremtiden. Kjøper og selger kan avtale at kjøper skal instruere sin transportør om å utstede et ombordkonnossement til selger etter at varene er lastet. Samtidig er selger forpliktet til å avlevere dette ombordkonnossementet til kjøper. Dette gjøres vanligvis gjennom deltakende banker.
  • DAT har endret navn til DPU (Delivered at Place Unloaded). Ifølge DAT-klausulen i Incoterms 2010 skulle selger levere varene så snart de ble losset fra transportmiddelet på en «terminal». Ifølge forklaringen til Incoterms 2010 skulle imidlertid ordet «terminal» ikke forstås fra et teknisk synspunkt, men skulle bety ethvert lossested. Dette faktum er det tatt hensyn til i Incoterms 2020 ved å endre navnet på den tidligere DAT-klausulen til DPU (Delivered at Place Unloaded) for tydelighetens skyld. I fremtiden kan dermed ethvert (avtalt) sted være destinasjonssted.

Incoterms gjelder mellom partene i en (nasjonal eller internasjonal) salgskontrakt og tar for seg – men er ikke begrenset til – spesielle rettigheter og plikter innenfor dette kontraktsforholdet. På grunnlag av en ensartet definisjon som garanteres på denne måten, skal påfølgende problemer med tolkning eller avvik mellom partene i salgskontrakten unngås. Det bør bemerkes at Incoterms, på grunn av sin karakter som GT&C-liknende bestemmelser (generelle vilkår), ikke utgjør lovbestemmelser og dermed bare blir juridisk bindende hvis de faktisk har blitt avtalt mellom partene i salgskontrakten ved hjelp av en tilsvarende referanse (for Incoterms 2020, er dette også mulig før 1/1/2020). Uavhengig av dette vil det i enkeltsaker fortsatt være lovbestemmelsene som har forrang over en Incoterm-klausul ved motstrid.

Incoterms ble revidert av 500 eksperter fra mer enn 40 land.Klausulene blir anerkjent over hele verden og er i bruk på mer enn 30 forskjellige språk.

Les
Pressemeldinger 11/05/2018
Ny Branch Manager i DACHSER Norway AS

1. januar 2019 overtar Armend Krasniqi (33) som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Les
Pressemeldinger 12/20/2019
DACHSER Norway utnevner General Manager

Armend Krasniqi, Branch Manager for DACHSER Norway AS in Oslo siden januar 2019, har blitt forfremmet til General Manager for DACHSER Norway.

Les
Pressemeldinger 05/29/2019
Ny Operations Manager hos DACHSER Norway AS

Marius Jahr, 30 år, er ny Operations Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro utenfor Oslo.

Les
Nyheter 08/27/2019
Transport & Logistikk 2019

Nå har du muligheten til å møte DACHSER på Transport & Logistikk 2019 – årets møteplass innen logistikk. 26.-28. september er vi tilstede på konferansen på stand B04-11.

Les
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden renner ut

Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.

Les
Pressemeldinger 02/06/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Norway

Anders Sundvold er ny Sales Executive hos DACHSER Norway AS på Vinterbro. Han kommer fra stillingen som Sales Assistant European Logistics og skal nå være med til å styrke salget på Østlandet.

Les
Pressemeldinger 02/18/2018
Ny mann i førerhuset

Fra 1. januar 2018 har Peter Hut (38) overtatt stillingen som General Manager European Logistics Hvidovre hos DACHSER Denmark A/S. Han overtar stillingen etter René Sidor, som har begynt som Managing Director for DACHSER Nordic AS.

Les
Pressemeldinger 04/02/2019
DACHSER satser på bærekraftig vekst

DACHSER rapporterte en betydelig vekst også for 2018. Logistikkleverandøren økte nettoomsetningen med 5,5 prosent til 5,57 milliarder euro. I likhet med året før økte antall forsendelser med 2,5 prosent, til 83,7 millioner, og antall tonn økte med 3,0 prosent, til 41,3 millioner tonn. Med totalt 30 609 ansatte, en økning på 1511 fra året før, er DACHSERs arbeidsstyrke større enn noen gang.

Les