Anbefalte Artikler

03/20/2025
Vær oppmerksom på falske transportører

Det er for tiden økende aktivitet blant falske transportører som utgir seg for å være seriøse aktører for å stjele varer. Akkurat nå ser vi en periode med økt svindelaktivitet, der kunder av transport- og logistikkselskaper over hele Europa blir kontaktet og oppsøkt av falske transportører. Derfor ønsker vi å øke bevisstheten om hvordan dette kan forhindres.

Falske transportører bruker kontaktopplysninger som ligner på de til seriøse aktører, med små endringer som kan være vanskelige å oppdage – spesielt i e-postadresser. For eksempel kan en falsk e-postadresse ha utelatte eller doble bokstaver, eller benytte en annen e-postleverandør.

For å beskytte dine forsendelser, sørg alltid for å verifisere transportør, kjøretøy og sjåfør før lasting. Vær forsiktig med hvem du deler informasjon med, og se nøye etter små, mistenkelige endringer i e-postadresser.

Har du spørsmål om dette, ta gjerne kontakt med din lokale DACHSER-representant eller kontakt oss.

Les
03/04/2025
DACHSER åpner ny avdeling i Finland

DACHSER Finland utvider sitt logistikknettverk med en ny avdeling ved Tampere-Pirkkala lufthavn. Avdelingen, som offisielt åpnet 19. februar 2025, styrker kapasiteten i en viktig region for samhandelen mellom de nordiske landene.

Les
03/04/2025
Et skreddersydd nettverk

I det 21. århundre fungerer logistikknettverkene som et globalt edderkoppnett som binder verden sammen. For de som ikke kjenner bransjen, kan logistikk fremstå enkelt: Produkter transporteres fra opprinnelsessted til destinasjon – ferdig med det. Virkeligheten er imidlertid langt mer kompleks. På den ene siden håndteres en enorm mengde varer, ettersom nesten alt vi bruker har reist på kryss og tvers av kloden. På den andre siden har kjøpere, selgere, produsenter og sluttkunder svært forskjellige behov og forventninger.

Les
3
02/20/2025
Skadet gods: Her får du råd

Selv den mest forsiktige håndtering kan ikke alltid forhindre skader under transport. Men hva om du kunne redusere risikoen for skader? Med riktig pakking, tydelig merking og solid sikring på pall, kan du beskytte forsendelsen din mot temperaturvariasjoner og krevende transportforhold. Her er de viktigste grepene for å sikre at godset ditt kommer frem i topp stand – og hva du skal gjøre hvis uhellet likevel er ute.

Les

DACHSER Norway

02/25/2025
Her kan du lese vårt siste nyhetsbrev

Abonner på vårt nyhetsbrev og få innsikter om de nyeste bransjetrendene, nyheter og viktig informasjon fra DACHSER Norway.

Les
02/20/2025
Sjøfrakt: Driftsforstyrrelser ved havnene i Rotterdam og Antwerpen

For øyeblikket er det flaskehalser og forsinkelser ved havneterminalene i Rotterdam og Antwerpen. Her får du en oppdatering om situasjonen.

Les
02/20/2025
DACHSER Nordic ansetter ny Regional Finance Manager

Maximillian Lutz har tiltrådt stillingen som ny Regional Finance Manager med ansvar for logistikkselskapets økonomi i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Lutz rekrutteres internt fra selskapet, hvor han tidligere har hatt lignende roller.

Les
02/10/2025
Hva betyr ledetid og hvorfor er det viktig?

DACHSER beskriver seg selv som både fleksible og pålitelige. Men hva ligger egentlig bak denne selvtilliten? Hva betyr det for kundene at de tilbyr daglige transporter til hele Europa? I denne artikkelen ser vi på hvordan et logistikkselskap jobber med daglige avganger og såkalt ledetid for å sikre pålitelig levering.

Les
02/05/2025
USA: Nye amerikanske handelstariffer

Den amerikanske regjeringen har varslet nye tollsatser på produkter fra Canada, Mexico og Kina. Få en oppdatering på endringene og hvilken betydning dette kan ha for din forsyningskjede.

Les
2
01/29/2025
Motoren i logistikknettverket

I DACHSERs omfattende logistikknettverk er Eurohubs hjørnesteinene i selskapets logistikkstruktur. Som sentrale knutepunkter samler, sorterer og organiserer de varer før de sendes effektivt videre til sine destinasjoner. Ved å optimalisere transportprosesser bidrar Eurohubs til raskere levering, større fleksibilitet og økt pålitelighet i forsyningskjeden, selv over store avstander.

Les
01/27/2025
DACHSER styrker sitt nettverk med ny etablering i Sverige

Stadig flere blå og gule bygninger preger de ellers grå industriområdene rundt om i Sverige. Nå har DACHSER Swedens sørligste avdeling tatt et viktig steg og flyttet noen mil nordover – fra Malmö til Landskrona.

Les
01/27/2025
DACHSER utvider sitt nettverk i Nord-Europa

Den globale logistikkvirksomheten overtar nå fullt eierskap av fellesforetaket i Finland og integrerer DACHSER Finland fullt ut som en del av selskapets nordiske veitransportnettverk.

Les
01/21/2025
DACHSER åpner sin største avdeling i Norden

Den globale logistikkaktøren DACHSER har åpnet sin største avdeling i Norden. I den gule og blå bygningen sør for Jönköping har lastebilene allerede begynt å rulle inn, mens de ansatte blir kjent med de toppmoderne lokalene i den nybygde avdelingen til DACHSER Sweden.

Les
01/13/2025
Thomas Hiemer tiltrer som ny CFO i DACHSER

1. januar 2025 tiltrådte Thomas Hiemer som Chief Financial Officer (CFO) hos logistikkleverandøren DACHSER. Som styremedlem vil han ha ansvar for økonomi, controlling og skatt (FCT). 

Les
Vis flere

DACHSER Corporate

03/07/2025
DACHSER drives from Ireland to the European continent

DACHSER is utilizing its customs expertise and its leading European groupage network to introduce the new 'Smart Landbridge Connect' service. As before Brexit, the logistics provider is now once again driving from Ireland across the British landbridge to continental Europe. Compared to ferry connections, this route offers more flexibility, shorter transit times and more frequent departures. This makes DACHSER the first major logistics provider to revive this Pre-Brexit service.

Les
03/06/2025
DACHSER becomes logistics partner to Tafel Deutschland

Logistics provider DACHSER and Tafel Deutschland, an umbrella organization of food banks throughout Germany, have signed a cooperation agreement that will run until the end of 2027. As part of the collaboration, DACHSER will use the expertise and network of its Food Logistics business line to collect food donations from manufacturers and deliver them to the central distribution points of Tafel’s regional units.

Les
02/27/2025
"Things need to get moving now"

After the elections in Germany, companies expect planning security and reliability, but above all, they also expect quick and consistent action. Thoughts from DACHSER CEO Burkhard Eling.

Les
2
02/25/2025
More cargo space for emission-free long-distance transport

- Efficient and productive: New MAN e-trucks are suitable for trailers with greater interior height

- Electric fresh from the factory: Drivers from DACHSER locations throughout Germany collected their new MAN eTGX trucks directly from MAN in Munich

Les
Gå til

Mest leste

2
05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny versjon av Incoterms vil tre i kraft 1. januar 2020 og kommer til å inneholde en rekke endringer. Leveringsbetingelsene publisert av International Chamber of Commerce regulerer vesentlige plikter for kjøper og selger i internasjonal handel, som for eksempel overføring av varer til kjøper, transportkostnader, ansvar for tap av og skade på varer samt forsikringskostnader.

Incoterms 2020 har blitt tilpasset dagens globale handelspraksis, og den nye versjonen er derfor svært oppdatert og praksisorientert. Målet med revisjonen var å gjøre Incoterms-reglene mer brukervennlige. Presentasjonen er for eksempel endret for å gjøre det enklere for brukerne å velge riktig klausul. I tillegg har rekkefølgen på klausulene blitt endret, og det er lagt til reviderte brukerinstruksjoner for hver klausul.

Når det gjelder innholdet, er det foretatt vesentlige endringer i forhold til Intercoms 2010, spesielt følgende:

  • Ulike dekningsnivåer i CIF og CIP: I likhet med tidligere er selger fortsatt forpliktet i henhold til Incoterms 2020 til å tegne transportforsikring for egen regning i klausulene CIF (Cost Insurance Freight) og CIP (Carriage Insurance Paid). I motsetning til Incoterms 2010, gir de to klausulene nå imidlertid ulik minstedekning. Minstedekningen som skal overholdes når det er avtalt CIF-klausul, forblir uendret. Transportforsikringen som skal kjøpes av selger, må fortsatt minst tilsvare dekningen som samsvarer med vilkåret Institute Cargo Clauses (C) eller lignende (forsikring av oppregnede risikoer). Hvis CIP-klausulen er avtalt, må selger nå gi forsikringsdekning i samsvar med vilkåret Institute Cargo Clauses (A) (allrisikodekning). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen gir partene i kontrakten mulighet for å avtale forsikringsdekning som avviker fra dette.
  • Inkludering av sikkerhetsrelaterte krav: Det har nå blitt inkludert sikkerhetsrelaterte krav til varetransport i reglene A 4 og A 7 i hver av klausulene i Incoterms 2020. Som for de andre Incoterms-klausulene, bør det bemerkes at Incoterms-klausulene bare gjelder direkte for partene i salgskontrakten og er ikke gjenstand for fraktavtalen.
  • Incoterms 2020 inneholder bestemmelser for transport med eget transportmiddel i FCA (Free Carrier), DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) og DDP (Delivered Duty Paid).
  • For varer solgt i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og beregnet for sjøtransport (for eksempel varer i containere), fastsetter FCA et nytt alternativ i fremtiden. Kjøper og selger kan avtale at kjøper skal instruere sin transportør om å utstede et ombordkonnossement til selger etter at varene er lastet. Samtidig er selger forpliktet til å avlevere dette ombordkonnossementet til kjøper. Dette gjøres vanligvis gjennom deltakende banker.
  • DAT har endret navn til DPU (Delivered at Place Unloaded). Ifølge DAT-klausulen i Incoterms 2010 skulle selger levere varene så snart de ble losset fra transportmiddelet på en «terminal». Ifølge forklaringen til Incoterms 2010 skulle imidlertid ordet «terminal» ikke forstås fra et teknisk synspunkt, men skulle bety ethvert lossested. Dette faktum er det tatt hensyn til i Incoterms 2020 ved å endre navnet på den tidligere DAT-klausulen til DPU (Delivered at Place Unloaded) for tydelighetens skyld. I fremtiden kan dermed ethvert (avtalt) sted være destinasjonssted.

Incoterms gjelder mellom partene i en (nasjonal eller internasjonal) salgskontrakt og tar for seg – men er ikke begrenset til – spesielle rettigheter og plikter innenfor dette kontraktsforholdet. På grunnlag av en ensartet definisjon som garanteres på denne måten, skal påfølgende problemer med tolkning eller avvik mellom partene i salgskontrakten unngås. Det bør bemerkes at Incoterms, på grunn av sin karakter som GT&C-liknende bestemmelser (generelle vilkår), ikke utgjør lovbestemmelser og dermed bare blir juridisk bindende hvis de faktisk har blitt avtalt mellom partene i salgskontrakten ved hjelp av en tilsvarende referanse (for Incoterms 2020, er dette også mulig før 1/1/2020). Uavhengig av dette vil det i enkeltsaker fortsatt være lovbestemmelsene som har forrang over en Incoterm-klausul ved motstrid.

Incoterms ble revidert av 500 eksperter fra mer enn 40 land.Klausulene blir anerkjent over hele verden og er i bruk på mer enn 30 forskjellige språk.

Les