Anbefalte Artikler

3
Nyheter 07/07/2020
Alternative kjørekonsepter – Hva blir det neste?

Hvor er kjøreteknologien på vei? Vil elektriske motorer snart erstatte diesel? Eller vil helt andre energikilder innta banen? Hos DACHSER er spesialister på tvers av avdelingene travelt opptatt med å undersøke alternative kjøreteknologier og hvordan de kan tas i bruk i logistikknettverket.

Les
Markedsinformasjon 07/03/2020
Slutt på overgangsfasen for Brexit – hva skjer nå?

Fristen for en forlengelse av Brexit-forhandlingene og dermed en lengre overgangsfase er utløpt. Dette har økt presset for å komme til enighet om fremtidige relasjoner mellom Storbritannia og EU innen utgangen av året.

Vi vil gjerne påpeke overfor kundene våre nok en gang at det er spesielt viktig at DACHSER har tollfullmakt fra dem for å kunne gjennomføre tollklareringen.

Våre eksperter kan hjelpe deg i alle tilfeller. Ta kontakt med din lokale DACHSER-kontakt hvis du har spørsmål om dette.

Les
Pressemeldinger 06/26/2020
Robert Erni blir CFO i DACHSER

DACHSER utnevner en CFO med erfaring fra logistikk til å ta over etter Burkhard Eling. Erni starter sin introduksjonsperiode hos DACHSER som Deputy Director 1. september 2020.

Les
Nyheter 06/25/2020
Det nye DACHSER magazine er ute!

“A key part of the process – People in logistics”. Menneskene bak logistikken: Dette er temaet for den seneste utgaven av DACHSER magazine.

Les

DACHSER Norway

Markedsinformasjon 06/17/2020
Optimaliser logistikkprosessene dine med IT-systemer fra DACHSER

Intelligent logistikk oppstår når analoge prosesser møter den digitale verden.

Les
Pressemeldinger 06/09/2020
Veksten fortsetter for DACHSER Norway AS

Også i år fortsetter DACHSER Norway sin imponerende vekst, og selv om markedet er preget av sterk konkurranse kan bedriften fremvise et sterkt årsresultat for 2019. Regnskapsåret 2019 avsluttes nemlig med et resultat før skatt på drøyt 23,1 millioner kroner – en økning på over 27 prosent.

Les
Nyheter 05/28/2020
DACHSER fortsetter med charterflyvninger i mai

I tillegg til charterflyvninger mellom Asia og Europa, vil logistikkleverandøren organisere ytterligere flyreiser over Stillehavet for å dekke nord- og søramerikanske markeder. Denne endringen kommer i tillegg til den nye ruten mellom Shanghai og Los Angeles.

Les
Nyheter 05/22/2020
DACHSER organiserer transport med direktegående godstog langs Den nye Silkeveien

DACHSER Rail Services transporterer kjemiske produkter fra Ludwigshafen i Tyskland til det kinesiske markedet på halve tiden.

Les
Markedsinformasjon 05/13/2020
Oppdatering vedrørende driften av DACHSER Air & Sea Logistics

Vi ønsker å gi deg en oppdatering vedrørende den nåværende situasjonen for driften av DACHSER Air & Sea Logistics i regionene APAC,  EMEA og Amerika. I det vedlagte dokumentet kan du finne informasjon om hvorvidt avdelingene våre i disse områdene er i full drift, begrenset drift, eller holder stengt og hvorfor. Siden situasjonen i landene kan endre seg raskt, vil det vedlagte dokumentet bli oppdatert regelmessig og publisert på vår hjemmeside.

Vi beklager utfordringene pandemien kan gi deg. Hos DACHSER har vi iverksatt beredskapstiltak, og vi vil gjøre vårt beste for å finne alternative løsninger som kan holde forsyningskjeden din i gang. Tollmyndigheters tiltak og uvante situasjoner ved forskjellige havner og flyplasser kan føre til forsinkelser. I tillegg er kapasitetssituasjonen på det globale flyfraktmarkedet meget anspent, ettersom det mer eller mindre ikke tilbys passasjerflyvninger på nåværende tidspunkt.

Vi har implementert strenge hygienetiltak, som for eksempel hjemmekontor, for å sikre et trygt arbeidsmiljø, og for å gjøre vårt for å stoppe spredningen av viruset. Vi prøver å minimere effekten av tiltakene, men sammen med de offisielle forholdsreglene utstedt av myndighetene, kan disse føre til forsinkelser.

Dersom du har spørsmål, er du velkommen til å kontakte din lokale DACHSER-representant.

Les
Markedsinformasjon 05/11/2020
Oppdatering vedrørende lastebegrensninger i Europa

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport. Dette dokumentet vil bli oppdatert på jevnlig basis.

Les
Markedsinformasjon 05/11/2020
DACHSERs transportnettverk er forberedt på endringer

Vi ønsker å gi en stor takk til alle kundene våre, som i løpet av de siste ukene har informert oss god tid i forveien om deres foreløpige transportkrav og inkludert oss i planleggingen deres. Dette har gjort oss i stand til å kunne justere kapasiteten vår raskt, slik at den passer til den faktiske etterspørselen. På grunn av den kraftige nedgangen i transportvolumene de siste ukene, har vi redusert transportkapasiteten og implementert spesielle tidsplaner.

De mange tiltakene som er iverksatt for å redusere nye smittetilfeller av koronaviruset har hatt en positiv effekt i mange europeiske land de siste dagene. En langsom og forsiktig gjenåpning av samfunnet, for eksempel i form av delvise gjenåpninger av utsalgssteder, gjør hverdagen enklere for folk. Siden mange industribedrifter har begynt så smått å gjenoppta produksjonen, forventer vi at transportvolumene forblir volatile, men at de vil øke igjen etterhvert.

Med aktiv støtte fra kundene våre er vi godt rustet for den kommende perioden, og vi vil kunne håndtere stigende transportvolumer igjen med den velkjente DACHSER-kvaliteten. Det vil fortsette å være svært verdifullt for oss i fremtiden også, at våre kunder fortsetter å gi oss all planleggingsinformasjon. Dette vil gjøre oss i stand til å justere transportkapasiteter og planlegging i tråd med etterspørselen.

Vi vil gjerne takke deg for ditt aktive samarbeid i denne svært utfordrende perioden, og vi ser frem til å fortsette vårt vellykkede samarbeid. Du kan fortsette å stole på DACHSER.

Les
Pressemeldinger 05/11/2020
Veksten fortsetter for DACHSER Nordic

Dermed fortsetter den familieeide logistikkleverandøren sin lange rekke av gode årsrapporter med et nordisk resultat før skatt på 69,2 millioner kroner. En økning på litt over 10 prosent.

"Vi fortsetter den positive kurven som DACHSER Nordic har holdt seg på de siste årene. Samlet sett svarer årsregnskapet for 2019 til våre forventninger, og selv om ingen kunne ha forutsett den unike situasjonen vi befinner oss i akkurat nå, så utgjør resultatene fra 2019 et stabilt grunnlag som vi håper å kunne bygge videre på i 2020," sier René Sidor, Managing Director for DACHSER Nordic. "Vi følger vår etablerte strategi og styrker vår markedsposisjon innenfor vår kjerneforretning, stykkgodsdistribusjon i Europa. Dermed er vi godt på vei mot å bli den foretrukne stykkgodspartneren," lyder det fra René Sidor.

Les
Nyheter 05/05/2020
Nytt nyhetsbrev er ute!

Selv om dagene varer lenger, været blir varmere og 17. mai er rett rundt hjørnet, er det ingen vanlig vår vi opplever i år. Koronakrisen har ført med seg store endringer, og vi har måttet venne oss til en helt ny hverdag fylt med strenge restriksjoner. Nå dreier alt seg om å stå sammen ved å holde avstand. Heldigvis er det mange som har forstått dette, noe som har gjort det mulig for oss å holde hjulene i gang.

Les
Markedsinformasjon 05/04/2020
Endringer i Italia: en oppdatering vedrørende lastebegrensninger i Europa

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport. Dette dokumentet vil bli oppdatert på jevnlig basis.

Les
Vis flere

DACHSER Corporate

Nyheter 07/03/2020
King Willem-Alexander visits DACHSER in Waddinxveen

Willem-Alexander, King of the Netherlands, visited DACHSER in Waddinxveen on July 1. During a tour of the branch and subsequent discussion sessions, he was thoroughly briefed on the topic of education and training in companies and how to ensure that it continues, especially in times of crisis.

Les
Pressemeldinger 07/02/2020
DACHSER becomes strategic logistics partner to Euro Craft

Euro Craft, Europe’s leading purchase group for construction and industry with more than 2,250 associated retailers across Europe, has chosen DACHSER as its preferred logistics partner. Through its global DACHSER DIY-Logistics industry solution, the logistics provider offers over 20 years of expertise in handling the particular logistics requirements of specialist retailers, DIY stores, and garden centers.

Les
Markedsinformasjon 07/01/2020
Extended availability of the product targo on-site (curbside delivery)

The change in consumer purchasing behavior in the corona period shows a strong demand for B2C shipments in the course of the last few weeks. This trend will certainly continue. For this reason, the targo on-site product (curbside delivery) is now available in almost all countries of the DACHSER European Logistics network for customers in which it was previously not possible to book B2C consignments.

targo on-site thus ensures uniform product availability and the service promise to our customers within the DACHSER network.

targo on-site is part of the entargo product family and stands for the delivery of B2C consignments to the curb. As an online platform, it is extremely important to make explicit reference to this fact in order to be able to make a reliable delivery statement to online customers. In Europe, entargo stands for a uniform range of services and ensures consistently high quality standards both nationally and internationally.

Please note that for the product targo on-site (curbside delivery) no delivery time specifications are possible. The time slots for deliveries are agreed exclusively with the respective recipient. Please also read our updated general terms and conditions.

If you have any questions, please get in touch with your contact at the relevant DACHSER branch.

Les
Markedsinformasjon 06/29/2020
DACHSER Food Logistics - a reliable partner in the Corona crisis

The corona pandemic has posed and continues to pose major challenges for DACHSER Food Logistics. During the shutdown in March, the company succeeded in maintaining its ability to deliver without interruption, thus making an important contribution to supplying the population.

During this challenging period, the system relevance was thus demonstrated without any restrictions for the suppliers. The weeks of March were characterized by extreme daily fluctuations and peaks in volume, which DACHSER Food Logistics normally only experiences before Christmas: kilometre-long traffic jams at border crossings, long waiting times at retail warehouses and drastic restrictions for drivers on suppliers' premises or when unloading at the recipient addresses. The extreme slump in the catering and wholesale sales channels has also led to a considerable under-utilisation of the small vehicle fleet.

Positive customer feedback motivates

The Business Line has received letters of thanks or verbal praise from many customers for its reliability during these challenging times. "We are very pleased and extremely proud of this, because such gestures testify to a high level of appreciation and customer satisfaction," says Alfred Miller, Managing Director DACHSER Food Logistics. "They also encourage us not to slacken our commitment. We will continue to offer our customers the best possible service in future and help them to revitalize their distribution channels".

During the dry spell of the past few weeks, DACHSER Food Logistics has kept its fleet capacities fully operational for the post-Corona period. Alfred Miller: "We are prepared and look forward to continuing to work in partnership with our customers".

Les
Gå til

Mest leste

2
Nyheter 05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
Markedsinformasjon 10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny versjon av Incoterms vil tre i kraft 1. januar 2020 og kommer til å inneholde en rekke endringer. Leveringsbetingelsene publisert av International Chamber of Commerce regulerer vesentlige plikter for kjøper og selger i internasjonal handel, som for eksempel overføring av varer til kjøper, transportkostnader, ansvar for tap av og skade på varer samt forsikringskostnader.

Incoterms 2020 har blitt tilpasset dagens globale handelspraksis, og den nye versjonen er derfor svært oppdatert og praksisorientert. Målet med revisjonen var å gjøre Incoterms-reglene mer brukervennlige. Presentasjonen er for eksempel endret for å gjøre det enklere for brukerne å velge riktig klausul. I tillegg har rekkefølgen på klausulene blitt endret, og det er lagt til reviderte brukerinstruksjoner for hver klausul.

Når det gjelder innholdet, er det foretatt vesentlige endringer i forhold til Intercoms 2010, spesielt følgende:

  • Ulike dekningsnivåer i CIF og CIP: I likhet med tidligere er selger fortsatt forpliktet i henhold til Incoterms 2020 til å tegne transportforsikring for egen regning i klausulene CIF (Cost Insurance Freight) og CIP (Carriage Insurance Paid). I motsetning til Incoterms 2010, gir de to klausulene nå imidlertid ulik minstedekning. Minstedekningen som skal overholdes når det er avtalt CIF-klausul, forblir uendret. Transportforsikringen som skal kjøpes av selger, må fortsatt minst tilsvare dekningen som samsvarer med vilkåret Institute Cargo Clauses (C) eller lignende (forsikring av oppregnede risikoer). Hvis CIP-klausulen er avtalt, må selger nå gi forsikringsdekning i samsvar med vilkåret Institute Cargo Clauses (A) (allrisikodekning). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen gir partene i kontrakten mulighet for å avtale forsikringsdekning som avviker fra dette.
  • Inkludering av sikkerhetsrelaterte krav: Det har nå blitt inkludert sikkerhetsrelaterte krav til varetransport i reglene A 4 og A 7 i hver av klausulene i Incoterms 2020. Som for de andre Incoterms-klausulene, bør det bemerkes at Incoterms-klausulene bare gjelder direkte for partene i salgskontrakten og er ikke gjenstand for fraktavtalen.
  • Incoterms 2020 inneholder bestemmelser for transport med eget transportmiddel i FCA (Free Carrier), DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) og DDP (Delivered Duty Paid).
  • For varer solgt i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og beregnet for sjøtransport (for eksempel varer i containere), fastsetter FCA et nytt alternativ i fremtiden. Kjøper og selger kan avtale at kjøper skal instruere sin transportør om å utstede et ombordkonnossement til selger etter at varene er lastet. Samtidig er selger forpliktet til å avlevere dette ombordkonnossementet til kjøper. Dette gjøres vanligvis gjennom deltakende banker.
  • DAT har endret navn til DPU (Delivered at Place Unloaded). Ifølge DAT-klausulen i Incoterms 2010 skulle selger levere varene så snart de ble losset fra transportmiddelet på en «terminal». Ifølge forklaringen til Incoterms 2010 skulle imidlertid ordet «terminal» ikke forstås fra et teknisk synspunkt, men skulle bety ethvert lossested. Dette faktum er det tatt hensyn til i Incoterms 2020 ved å endre navnet på den tidligere DAT-klausulen til DPU (Delivered at Place Unloaded) for tydelighetens skyld. I fremtiden kan dermed ethvert (avtalt) sted være destinasjonssted.

Incoterms gjelder mellom partene i en (nasjonal eller internasjonal) salgskontrakt og tar for seg – men er ikke begrenset til – spesielle rettigheter og plikter innenfor dette kontraktsforholdet. På grunnlag av en ensartet definisjon som garanteres på denne måten, skal påfølgende problemer med tolkning eller avvik mellom partene i salgskontrakten unngås. Det bør bemerkes at Incoterms, på grunn av sin karakter som GT&C-liknende bestemmelser (generelle vilkår), ikke utgjør lovbestemmelser og dermed bare blir juridisk bindende hvis de faktisk har blitt avtalt mellom partene i salgskontrakten ved hjelp av en tilsvarende referanse (for Incoterms 2020, er dette også mulig før 1/1/2020). Uavhengig av dette vil det i enkeltsaker fortsatt være lovbestemmelsene som har forrang over en Incoterm-klausul ved motstrid.

Incoterms ble revidert av 500 eksperter fra mer enn 40 land.Klausulene blir anerkjent over hele verden og er i bruk på mer enn 30 forskjellige språk.

Les
Pressemeldinger 11/05/2018
Ny Branch Manager i DACHSER Norway AS

1. januar 2019 overtar Armend Krasniqi (33) som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Les
Pressemeldinger 05/29/2019
Ny Operations Manager hos DACHSER Norway AS

Marius Jahr, 30 år, er ny Operations Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro utenfor Oslo.

Les
Pressemeldinger 02/18/2018
Ny mann i førerhuset

Fra 1. januar 2018 har Peter Hut (38) overtatt stillingen som General Manager European Logistics Hvidovre hos DACHSER Denmark A/S. Han overtar stillingen etter René Sidor, som har begynt som Managing Director for DACHSER Nordic AS.

Les
Pressemeldinger 12/20/2019
DACHSER Norway utnevner General Manager

Armend Krasniqi, Branch Manager for DACHSER Norway AS in Oslo siden januar 2019, har blitt forfremmet til General Manager for DACHSER Norway.

Les
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden renner ut

Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.

Les
Pressemeldinger 04/02/2019
DACHSER satser på bærekraftig vekst

DACHSER rapporterte en betydelig vekst også for 2018. Logistikkleverandøren økte nettoomsetningen med 5,5 prosent til 5,57 milliarder euro. I likhet med året før økte antall forsendelser med 2,5 prosent, til 83,7 millioner, og antall tonn økte med 3,0 prosent, til 41,3 millioner tonn. Med totalt 30 609 ansatte, en økning på 1511 fra året før, er DACHSERs arbeidsstyrke større enn noen gang.

Les
Pressemeldinger 02/06/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Norway

Anders Sundvold er ny Sales Executive hos DACHSER Norway AS på Vinterbro. Han kommer fra stillingen som Sales Assistant European Logistics og skal nå være med til å styrke salget på Østlandet.

Les
Nyheter 08/27/2019
Transport & Logistikk 2019

Nå har du muligheten til å møte DACHSER på Transport & Logistikk 2019 – årets møteplass innen logistikk. 26.-28. september er vi tilstede på konferansen på stand B04-11.

Les