51 Oppføringer
Sortering: Dato | Relevans

Resultater

Markedsinformasjon 04/02/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.

Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Markedsinformasjon 04/01/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.

Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Markedsinformasjon 03/31/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.

Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/

Les
Markedsinformasjon 03/30/2020
DACHSER European Logistics – din pålitelige partner

Vi er glade for å kunne meddele at, til tross for de store utfordringene forårsaket av COVID-19-krisen, opererer DACHSERs europeiske logistikknettverk fortsatt med høy grad av pålitelighet for å oppfylle dine forretningskrav.

DACHSER, din familieeide forretningspartner, har gjort sitt ytterste for å opprettholde sine forpliktelser med hensyn til avtalte tjenester og priser.

Vi har iverksatt omfattende tiltak for å sikre kontinuerlig tilførsel av varer over hele Europa, og er fullt klar over det enorme ansvaret vi har overfor din bedrift, og for samfunnet generelt. Vi står overfor store utfordringer og pådrar oss ekstra kostnader som alle organisasjoner i vår bransje. Da vi er klar over at mange av kundene våre står overfor en lignende situasjon, ønsker vi å gi deg et sterkt signal om at DACHSER fortsetter å samarbeide med deg.

DACHSER står også for stabilitet og pålitelighet i vanskelige tider. Derfor vil vi ikke innføre en generell "COVID-19 tilleggsavgift". I stedet ønsker vi å fornye vår forpliktelse til deg om at vi vil stå ved våre avtalte tariffer og opprettholde våre priser for innenlandske og internasjonale stykkgodsforsendelser foreløpig.

Vi ønsker å samarbeide enda tettere med deg for å utvikle løsninger for dagens- og fremtidens utfordringer. Vi håper at vi kan regne med din fleksibilitet når det kommer til å tilpasse ledetider eller servicenivåer dersom dette skulle bli nødvendig, og vi håper at vi kan regne med at du respekterer de avtalte betalingsvilkårene basert på vår gjensidige tillit og samarbeid.

La oss stå side om side i disse utfordrende tider!

Les
2
Nyheter 03/25/2020
Nye glass til Big Ben

Fra Øvre Pfalz til London: DACHSER leverer glasskiver, håndblåst ved Glashütte Lamberts, til Storbritannia. Glasskivenes destinasjon er det verdensberømte Elizabeth Tower i London.

Les
Markedsinformasjon 03/20/2020
Lastebegrensninger i Europa som følge av COVID-19

I det følgende finner du gjeldende lastebegrensninger for Europa. Begrensningene gjelder ikke for mattransport.


Med gratiskartet fra programvareleverandøren Sixfold kan transportselskaper og lastebilsjåfører se ventetiden ved europeiske grenser, og gjøre passende forberedelser om nødvendig: https://covid-19.sixfold.com/ 

Les
Markedsinformasjon 03/19/2020
Iverksatte tiltak for å takle COVID-19-situasjonen

Etter at flere land, som følge av Corona-situasjonen, har stengt grensene sine (foreløpig kun for persontransport) og iverksatt tiltak som begrenser det offentlige liv, konfronteres vi nå med flere utfordringer. På grunn av disse tiltakene, står DACHSER overfor leveringsbegrensninger i noen regioner, og til enkelte mottakergrupper (f.eks. catering og detaljhandel, med unntak av essensielle varer). Vi er derfor avhengig av støtte fra kundene våre.

Vi ber våre kunder om å kun overlevere forsendelser som skal fraktes til steder hvor det kan garanteres at forsendelsen blir akseptert av mottakeren. Hvis vi ikke kan levere forsendelser på grunn av begrensninger i destinasjonsområdet eller virksomhetsnedleggelser, vil vi returnere forsendelser som allerede har blitt akseptert mot et gebyr, slik at de kan returneres til avsenderen så raskt som mulig. Ytterligere forsendelser til disse områdene eller mottakerne vil deretter ikke lenger bli akseptert. Denne prosedyren har blitt implementert for å unngå unødvendig kjøring, og for å minimere risikoen for skader.

Vi kan selvfølgelig tilby deg muligheten for midlertidig lagring om nødvendig, og du er velkommen til å kontakte oss for å reservere lagringskapasitet.

Vi beklager de eventuelle utfordringer dette kan gi deg, men anser det som vår plikt å gjøre deg bevisst om mulige scenarier.

Våre medarbeidere over hele verden vil fortsette å holde kontakten med alle våre kunder. Hvis du har spørsmål eller ønsker å diskutere din spesifikke situasjon, er du velkommen til å ta kontakt med din lokale DACHSER-representant.

Du kan finne alle nyheter vedrørende dagens situasjon på våre lokale hjemmesider.

Les
Nyheter 03/17/2020
Brexit: After the exit is before the exit

Storbritannia har nå offisielt forlatt EU, og Brexit har blitt til virkelighet. Men dette er kun begynnelsen. En overgangsperiode, som skal vare ut året, forhindrer større innvirkninger på næringsliv og logistikk på begge sider av kanalen foreløpig. Hva som skjer etter overgangsperioden er imidlertid fortsatt et ubesvart spørsmål.

Les
Markedsinformasjon 03/16/2020
Coronaviruset: Hvordan vår drift i USA påvirkes

I tillegg til det allerede eksisterende innreiseforbudet for besøkende fra flere asiatiske land, har USAs myndigheter nå innført et forbud som forhindrer alle avganger fra Europa til USA. Forbudet ble innført 13. mars 2020, kl 23:59.


Dette fører til et stort antall flyavbestillinger på ruter mellom Europa og USA. Fordi de berørte passasjerrutene representerer en betydelig del av den tilgjengelige lastekapasiteten, har avbestillingene en enorm innvirkning på tilgjengelig lasterom og fraktrater.


Vårt team av eksperter fortsetter å jobbe hardt med alternative ruter som lar oss transportere presserende last, og vi er opptatt av å gi våre kunder prioritert tilgang til den begrensede kapasiteten som er. Fordi vi har hatt suksess med implementeringen av charterprogrammet vårt mellom Kina og Tyskland, vil vi undersøke lignende løsninger for transport mellom Tyskland og USA.


Våre team over hele verden vil holde kontakten med deg, men ikke nøl med å ta kontakt med din lokale DACHSER-kontakt for å diskutere din spesielle situasjon, og for å planlegge ytterligere ordninger for ordrene dine.

Les
Markedsinformasjon 03/16/2020
Ny oppdatering vedrørende spredningen av COVID-19-viruset

I det følgende vil du kunne finne informasjon rund tiltakene vi skal iverksette for å forhindre spredning av COVID-19-viruset (også kjent som coronaviruset) i DACHSER-organisasjonen. Du vil også kunne finne informasjon vedrørende den nåværende statusen for operasjonelle aktiviteter og eventuelle innvirkninger på forsendelser.

Med tanke på den nåværende situasjonen er spesifikke retningslinjer for oppførsel og forholdsregler blitt rullet ut i den globale DACHSER-organisasjonen. Tiltakene som skal iverksettes inkluderer etablering av et sentralt rapporteringsstyringssystem, regelmessig vurdering av situasjonen og implementering av ytterligere tiltak i henhold til situasjonen. Vi har også intensivert relevante tiltak i forhold til den eksisterende hygieneinnsatsen (medarbeidere, operasjonelt og prosesshygiene).

I tillegg til disse interne tiltakene, overholder DACHSER alle offisielle forskrifter. I tilfelle av begrensninger pålagt særlige lokasjoner, har vi utarbeidet beredskapsplaner som er klare til å bli implementert. Slik sikrer vi at nettverket vårt kan fortsette å fungere.

COVID-19-viruset har spredt seg raskere enn tidligere forventet, noe som har resultert i at regjeringene i Skandinavia har iverksatt nye tiltak for å begrense ytterligere smittespredning. Regjeringene oppfordrer blant annet befolkningen til å jobbe hjemmefra så vidt man har mulighet til dette, i et forsøk på å unngå spredning av viruset via arbeidsplasser. Skoler holder i stor grad stengt  i den kommende periode, og større forsamlinger frarådes. Dette får betydning for fri bevegelighet, hvilket gjør logistikkarbeid utfordrende både nasjonalt og internasjonalt.

Hos DACHSER tar vi selvfølgelig COVID-19 på alvor, og vi følger de lokale myndighetenes anbefalinger i både Danmark, Sverige og Norge. Vi tar lokale forholdsregler i alle skandinaviske filialer, vi begrenser muligheten for at større grupper av medarbeidere samles på samme sted, og vi oppfordrer til god håndhygiene blant medarbeidere og samarbeidspartnere. I tillegg gjør vi vårt beste for å holde forsyningskjeden din i gang, og kommer med løpende informasjon vedrørende nye lokale tiltak eller utfordringer.

For å kunne vedlikeholde sømløse prosesser, er vi avhengige av å kunne samarbeide med alle parter involvert i forsyningskjeden. Dette innebærer blant annet å kunne samarbeide effektivt med lastebilsjåfører, slik at de også vil være i stand til å overholde strengere hygieneforskrifter. Vi har også informert lastebilsjåførene om vår hygieneprotokoll, og har satt frem hånddesinfeksjonsmidler på alle avdelinger.

Vi gjør vårt beste for å opprettholde forsyningskjeden din, og for å forhindre at forsendelser blir forsinket. Hvis forsyningskjeden din skulle bli påvirket som følge av kontroller, flykanselleringer eller lignende, vil vi jobbe med å finne alternative måter å sende varene på. Vi ønsker samtidig å påpeke at leveringstidene for forsendelser kan forlenges. Imidlertid gjør tiltakene vi har implementert så langt at vi føler oss godt rustet til å håndtere dagens situasjon. For at dette skal kunne fortsette, er det imidlertid viktig at vi opprettholder tett koordinering med kundene våre.

Dersom du har spørsmål vedrørende forsendelsene dine, så er du velkommen til å kontakte din lokale DACHSER-representant.

Les
Nyheter 03/11/2020
Det nye DACHSER magazine er ute!

Det finnes ingen drink som utstråler mer eksklusivitet, sjarm og livsglede enn Champagne. Og det er ikke kun produksjonen av disse dyre dråpene som krever nøye omtanke. Å frakte dem fra vingården til hyllen krever logistikkløsninger av høy kvalitet. DACHSER håndterer en bred vifte av skreddersydde tjenester for Moët Hennessy Deutschland’s mest velkjente merkevarer, noe du kan lese mer om i vårt seneste magasin.

Les
Markedsinformasjon 03/06/2020
COVID-19: Hvilke forholdsregler tar vi?

Coronaviruset, nå kjent som COVID-19, har spredd seg til Europa, noe som medfører at vi alle må bidra til å redusere smittefaren som best vi kan. Ved å vise ekstra hensyn og ta forholdsregler, så reduseres risikoen for smitte og konsekvensene dette kan medføre.

Hos DACHSER passer vi nøye på å opprettholde en god hygiene, og å ta forholdsregler. Dersom det er den minste grunn til mistanke om smitte oppfordres DACHSER-medarbeidere for eksempel til å jobbe hjemmefra så vidt til de har mulighet til dette.

Med tanke på forsyningskjeden din vil vi gjøre alt hva vi kan for å unngå forsinkelser, og for å levere varene dine til avtalt tid. Dersom forsyningskjeden din skulle bli påvirket som følge av viruset, så vil vi jobbe hardt for å finne alternative måter å frakte ditt gods på, slik at du mottar varene dine til avtalt tid.

Har du noen spørsmål, er du velkommen til å kontakte din lokale DACHSER-representant.

Les
Markedsinformasjon 03/03/2020
COVID-19: Oppdateringer om DACHSERs drift i Kina og Korea

Kina

Alle våre avdelinger i Kina, bortsett fra  Wuhan, er åpne. Fra og med 2. mars er de fleste avdelingene fullt bemannet, men driften returnerer ikke til full kapasitet. Dette er fordi den lokale situasjonen fortsatt er preget av mangel på arbeidskraft og mange trafikkontroller. Innenlandsk lastebilkjørsel forblir derfor et stort problem.

Generell status i Kina

Fabrikker har gjenstartet produksjonen deres, men ikke til et 100% normalt nivå. Dette er fordi noen fabrikker fortsatt er stengt, og andre drives med begrenset personell. Generelt vender de fleste bedrifter tilbake til normal drift. I et forsøk på å forhindre smitte på arbeidsplasser, har lokale myndighete kun gitt tillatelse til at et begrenset antall medarbeidere får komme på jobb. Derfor drives de fleste bedrifter kun med det aller nødvendigste personale, og arrangerer for deler av personellet å jobbe hjemmefra. Det kreves at ansatte som er returnert fra Hubei-provinsen plasseres i karantene i 14 dager før de vender tilbake til jobb. Karantene-restriksjoner gjelder også for lastebilsjåfører.

DACHSERs avdelinger i Kina

  • Alle DACHSERs avdelinger bortsett fra Wuhan har åpnet og gjenopptatt driften. Wuhan holder stengt på ubestemt tid.
  • Noen få DACHSER-avdelinger drives kun med det aller nødvendigste personale, da lokale myndigheter har implementert smitteforhindrende tiltak.
  • De ansatte som har mulighet til det, jobber hjemmefra.
  • Det har oppstått forsinkelser, da de fleste enheter langs forsyningskjeden i Kina ikke drives på full kapasitet.

Transportlogistikk i Kina

Selv om vi prøver vårt beste for å holde forsyningskjeden din så fri for forsinkleser som mulig, så er det andre enheter langs forsyningskjeden som ikke har returnert til full kapasitet ennå. Transportører og terminaler gjenopptar driften med det aller nødvendigste personale. Forsinkelser og andre operasjonrelle problemer er derfor å forvente.

Vei:

  • Mangel på sjåfører er foreløpig et stort problem i Kina.
  • Lastebilkjørsel mellom byer og provinser er spesielt utfordrende grunnet strenge reguleringer langs veiene. Dette forårsaker store forsinker for veitransporten.  

Togtransport:

  • Jernbaneselskaper har gjenopptatt arbeidet, bortsett fra ved stasjonene, Wuhan og Yiwu.
  • Jernbaneterminaler (bortsett fra Wuhan) drives på overtid for at det skal kunne håndteres flere containere.
  • Tollvesenet er i drift, bortsett fra i Wuhan.
  • FCL-service for pre/on-carriage er igjen tilgjengelig. Det er forventet en prisstigning, grunnet begrensede ressurser.
  • FTL-service er tilgjengelig.
  • LTL-service er tilgjengelig i noen distrikter.

Luftfrakt:

  • Flyselskaper økte luftfrakten fra Kina som et resultat av at fabrikker har gjenopptatt produksjonen.
  • Kapasitet er fortsatt et problem, da flere flyselskaper har avlyst passasjerflyvninger.

Sjøfrakt:

  • Mangel på sjåfører og utstyr er et problem.
  • Rederier har redusert overfarten til og fra Kina.
  • Vestgående: Lastekapasiteten er i ferd med å bli bedre, da flere fabrikker har gjenopptatt produksjon. Det er forventet etterslep når fabrikkene opererer på full kapasitet. Dette vil føre til mangel på lastebilsjåfører og plass.
  • Østgående: Plassmangel er et stort problem.
  • Havner er i drift, bortsett fra i Wuhan.

Sør-Korea

Samlet sett, opererer alle fabrikker normalt, bortsett fra i Daegu, hvor noen fabrikker er stengt som følge av smitte blant medarbeiderne. Driften er for det meste ikke påvirket , og noen bedrifter har implementert fleksible arbeidstider og mulighet til å jobbe hjemmefra.

DACHSERs avdelinger i Sør-Korea

Alle DACHSERs avdelinger i Korea holder foreløpig åpent. For å beskytte medarbeiderne våre blir de bedt om å jobbe hjemmefra dersom de har mulighet til dette. Operasjonelle teams jobber skiftesvis på kontoret til fleksible tider for å holde forsinkelsene på et minimalt nivå.

Transportlogistikk i Sør-Korea

Luftfrakt:

  • Mellom landene i Asia har flyselskaper kansellert passasjerflyvninger til og fra Sør-Korea. Derfor er mer enn 50% av kapasiteten redusert.

Innenlands lastebilkjørsel:

  • Det har forekommet mindre forsinkelser for henting og levering, spesielt til og fra Daegu, grunnet veirestriksjoner og smitteforhindrende tiltak. Det er foreløpig ingen store problemer andre steder i Sør-Korea.

Vi har beredsskapsplaner på plass, og vil hele tiden tilby deg den beste alternative løsningen for å holde forsyningskjeden din så fri for forsinkelser som mulig. Vi vil holde deg oppdatert med den seneste informasjonen vedrørende situasjonen. Har du noen bekymringer eller spørsmål, er du velkommen til å kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

Les
Nyheter 02/27/2020
Årets første nyhetsbrev er ute!

  

Les
2
Nyheter 02/25/2020
DACHSER Norway blir medlem i Næring for klima

Å redusere klimagassutslipp er et viktig mål som alle burde jobbe mot, noe Oslo kommune har innsett. Oslo har nemlig satt seg som mål å kutte utslippene av klimagasser med hele 95 % innen 2030. Hvis det skal være mulig å nå dette ambisiøse målet, er Oslo kommune imidlertid avhengig av å kunne samarbeide med både næringslivet og befolkningen. DACHSER Norway ønsker å bli en del av dette samarbeidet.

Les
Markedsinformasjon 02/20/2020
Ytterligere oppdatering om vår drift i Kina

Generell status

Fabrikker og bedrifter gjenopptar virksomheten gradvis, selv om det går veldig sakte. Myndighetene jobber hardt med å begrense spredningen av det nye koronaviruset, nå kjent som COVID-19, som er det offisielle navnet som Verdens helseorganisasjon har gitt viruset. For å forhindre infeksjon på arbeidsplassen blir bedrifter pålagt å sende inn søknader til lokale myndigheter før de får lov til å gjenoppta arbeidet. Søkerne må vise at de overholder strenge hygienekrav og er i stand til å tilby tilstrekkelige hygieniske forbruksvarer til arbeidsstyrken.

DACHSERs avdelinger

Alle DACHSERs avdelinger er i drift. Noen av avdelingene er stengt mens de gjennomgår søknadsprosessen, men medarbeiderne jobber hjemmefra og virksomheten blir håndtert eksternt. Vi ber om unnskyldning for at enkelte prosesser er forsinket, da flertallet av enhetene i forsyningskjeden i Kina ikke fungerer på full kapasitet.

  • Alle DACHSERs avdelinger, bortsett fra Kunshan og Wuhan har gjenopptatt driften med det aller nødvendigste personale på kontoret, da lokale karanteneprosedyrer og andre tiltak ment til å forhindre smitte er satt i gang.
  • Lageret i Kunshan vil gjenoppta virksomheten når de har fått godkjenning fra myndighetene
  • Wuhan er stengt og planlegger å gjenåpne 24. februar, men dette kan endres avhengig av situasjonen
  • De fleste av medarbeiderne våre jobber hjemmefra
  • Avdelingen i Hong Kong er i full drift. Vi fortsetter å overvåke situasjonen nøye og vil gi beskjed hvis driften vår blir påvirket.

Transportlogistikk i Kina

Selv om vi gjør vårt beste for å holde forsyningskjeden din så uforstyrret som mulig, må det tas i betraktning at andre enheter i forsyningskjeden ikke har gjenopptatt full kapasitet ennå. Transportører og terminaler gjenopptar gradvis driften med det aller nødvendigste personale. Det forventes forsinkelser og andre driftsproblemer. Nedenfor har vi listet opp hva disse driftsproblemene inkluderer for henholdsvis vei, luft og sjø-transport.

Vei:

  • Mangel på lastebilsjåfører – det er bare et begrenset antall lastebilselskaper som har fått tillatelse til å gjenoppta driften
  • Forholdene for lastebiler innenlands er utfordrende, og spesielt mellom byer og provinser på grunn av stadig strengere veibestemmelser
  • Veiadkomsten til Shanghai er sterkt kontrollert, noe som kan påvirke levering til havnen i Shanghai og flyplassen Shanghai Pudong
  • Det kreves transportsertifikat for lastebiler som skal kjøre inn i eller ut av Hubei-provinsen

Luft:

  • Flyselskaper har gjenopptatt flyfraktforsendelser til og fra Kina, men kapasiteten er fortsatt begrenset, da mangle flyselskaper har innstilt passasjerfly på vei inn og ut av landet.
  • Chartertjenester er tilgjengelig med garantert lette- og transittid for kundene våre som har hasteforsendelser

Sjø:

  • Transportører har redusert seilingene til og fra Kina
  • Sjøterminalene er i drift, med unntak av Wuhan
  • Mangel på utstyr begynner å bli et problem
  • Containertransporten er bare gjenopptatt på i snitt 50 % av normal kapasitet
  • USA og Vietnam har karantenekrav for skip som forlater kinesiske havner.

Tog:

  • Jernbaneselskaper har redusert antallet av avganger til og fra Kina. Enkelte plattformer, som Wuhan, Yiwu og Zhengzhou holder foreløpig stengt.
  • Godsterminalene i jernbanenettverket er i drift, bortsett fra Wuhan (Wujiashan stasjon吴家山站)
  • Tollvesenet er i drift, bortsett fra i Wuhan
  • FCL-tjenester er en utfordring på grunn av forskjellige regler implementert av lokale myndigheter vedrørende trafikkontroller
  • LTL-tjenester er ikke tilgjengelig, da de fleste av våre distribusjonssentre er stengt.
  • FTL-tjenester er tilgjengelig kun i et visst omfang

Vi har etablert beredskapstiltak og vil tilby deg de beste alternative løsningene for å holde forsyningskjeden din i gang i tilfelle en forsendelse blir påvirket.

Vi vil holde deg oppdatert med den nyeste informasjonen om den aktuelle situasjonen. Har du bekymringer og/eller spørsmål, må du gjerne kontakte din lokale DACHSER-representant.

Les