Familieforetaket – med blikket festet på det lange løp
Helt siden den spede starten i 1930 har DACHSER – som et familieeid transport- og logistikkforetak – vært bygget på et langsiktig perspektiv på tvers av generasjoner. Det som gjøres i dag, gagner neste generasjon, og det som høstes i dag, ble sådd av tidligere generasjoner. Det er et perspektiv som skaper en sterk drivkraft. Men hvordan kan denne drivkraften bevege selskapet i riktig tempo i en verden i stadig endring?

For et transport- og logistikkselskap i et ustabilt og komplekst miljø handler det ikke bare om å oppdage og reagere på endringer, men om å aktivt snu dem til fordel for kundene. DACHSER har en langsiktig visjon om å skape verdens mest intelligente kombinasjon og integrasjon av logistikknettverkstjenester, som optimaliserer logistikkbalansen for kundene sine. Denne visjonen bygger på tre hovedpilarer:
Den familieeide virksomhetens iboende vilje til å tenke langsiktig – fra generasjon til generasjon
DACHSER har alltid hatt et klart fokus på sin forretningsmodell og har utviklet og implementert den globalt gjennom generasjoner. En forutsetning for denne veksten er klar og enhetlig styring, som ikke bare holder familieforetaket samlet, men også skaper en tydelig retning.
Fremfor alt ligger styrken i selskapets nettverk av mennesker som deler en lidenskap for logistikk. Dette gjelder på alle nivåer – fra ledelsen til lærlinger, fra administrativt personale til logistikkoperatører og sjåfører.
Ved å være lydhør overfor både kunder og ansatte kan selskapet forstå individuelle behov og samarbeide om å utvikle de beste fremtidige løsningene. Dette leder oss videre til punkt 2.

Entreprenørskap og mot til å være innovativ: DNA i et familieforetak
«Entreprenørskap og mot til å være innovativ» er en del av DACHSERs verdigrunnlag. I en verden i rask endring er innovasjon en bærebjelke for å opprettholde konkurransekraft, og det blir avgjørende å gripe enhver mulighet for fremtidig utvikling. Gjennom et strategisk innovasjonsprogram som ble igangsatt for ti år siden, kan daglige frustrasjoner omdannes til muligheter som fører til bærekraftige forbedringer.
Innovasjon kan komme til uttrykk i både store og små resultater. Fra implementering av sporingsenheter for sanntidssporing og mer presise ankomsttider til daglige samtaler mellom ansatte og kunder, hvor problemer løses og transporten optimaliseres. Her er kundeserviceavdelingen et viktig aspekt – som selskapets kontrolltårn har de alltid fingeren på pulsen og befinner seg lokalt, med oversikt over hele transportprosessen.
Evnen til å skape nettverk – og konstant innovere innenfra
Stykkgodstransport er DACHSERs ryggrad og kjernekompetanse og spiller naturligvis en sentral rolle i selskapets utvikling. DACHSERs vekst visualiseres gjennom selskapets mer enn 11 000 lastebiler som kjører på veiene i Europa. Men utviklingen skjer ikke ved å øke volumet for enhver pris – det handler om verdidrevet vekst. De siste årene har selskapet gjennomført strategiske oppkjøp og etablert joint ventures for å styrke sitt globale nettverk.
Etter de nylige oppkjøpene av Brummer, Frigoscandia og Müller har DACHSER rundt 38 000 ansatte på over 400 lokasjoner over hele verden, og er representert med egne selskaper i 43 land.

Lokal tilstedeværelse i Norge
Hos DACHSER går global rekkevidde hånd i hånd med lokal ekspertise. Vi er til stede i Norge, med eksperter innen Operations, kundeservice og salg på Vinterbro og i Kristiansand — slik sikrer vi at kundene våre får en løsning som er skreddersydd for deres marked, uansett om forsendelsen går i det europeiske veitransportnettverket, eller via sjø og fly over hele verden.
DACHSER Norways tilnærming til kundeservice handler om å forutse problemer før de dukker opp, slik at de kan løses raskt og effektivt. Det gjør vi ved å kombinere høy fagkompetanse, smidig samhandling på tvers av avdelinger og personlig service.
Den lokale tilstedeværelsen sikrer også en dypere markedskunnskap og en bedre forståelse for kundenes behov. Slik kan man skreddersy løsninger slik at de passer hver enkelt kunde, uansett bransje, sted og logistikkutfordring.