tilbake
Nyheter Pressemeldinger
Markedsinformasjon

COVID-19: Oppdateringer om DACHSERs drift i Kina og Korea

Kina

Alle våre avdelinger i Kina, bortsett fra  Wuhan, er åpne. Fra og med 2. mars er de fleste avdelingene fullt bemannet, men driften returnerer ikke til full kapasitet. Dette er fordi den lokale situasjonen fortsatt er preget av mangel på arbeidskraft og mange trafikkontroller. Innenlandsk lastebilkjørsel forblir derfor et stort problem.

Generell status i Kina

Fabrikker har gjenstartet produksjonen deres, men ikke til et 100% normalt nivå. Dette er fordi noen fabrikker fortsatt er stengt, og andre drives med begrenset personell. Generelt vender de fleste bedrifter tilbake til normal drift. I et forsøk på å forhindre smitte på arbeidsplasser, har lokale myndighete kun gitt tillatelse til at et begrenset antall medarbeidere får komme på jobb. Derfor drives de fleste bedrifter kun med det aller nødvendigste personale, og arrangerer for deler av personellet å jobbe hjemmefra. Det kreves at ansatte som er returnert fra Hubei-provinsen plasseres i karantene i 14 dager før de vender tilbake til jobb. Karantene-restriksjoner gjelder også for lastebilsjåfører.

DACHSERs avdelinger i Kina

  • Alle DACHSERs avdelinger bortsett fra Wuhan har åpnet og gjenopptatt driften. Wuhan holder stengt på ubestemt tid.
  • Noen få DACHSER-avdelinger drives kun med det aller nødvendigste personale, da lokale myndigheter har implementert smitteforhindrende tiltak.
  • De ansatte som har mulighet til det, jobber hjemmefra.
  • Det har oppstått forsinkelser, da de fleste enheter langs forsyningskjeden i Kina ikke drives på full kapasitet.

Transportlogistikk i Kina

Selv om vi prøver vårt beste for å holde forsyningskjeden din så fri for forsinkleser som mulig, så er det andre enheter langs forsyningskjeden som ikke har returnert til full kapasitet ennå. Transportører og terminaler gjenopptar driften med det aller nødvendigste personale. Forsinkelser og andre operasjonrelle problemer er derfor å forvente.

Vei:

  • Mangel på sjåfører er foreløpig et stort problem i Kina.
  • Lastebilkjørsel mellom byer og provinser er spesielt utfordrende grunnet strenge reguleringer langs veiene. Dette forårsaker store forsinker for veitransporten.  

Togtransport:

  • Jernbaneselskaper har gjenopptatt arbeidet, bortsett fra ved stasjonene, Wuhan og Yiwu.
  • Jernbaneterminaler (bortsett fra Wuhan) drives på overtid for at det skal kunne håndteres flere containere.
  • Tollvesenet er i drift, bortsett fra i Wuhan.
  • FCL-service for pre/on-carriage er igjen tilgjengelig. Det er forventet en prisstigning, grunnet begrensede ressurser.
  • FTL-service er tilgjengelig.
  • LTL-service er tilgjengelig i noen distrikter.

Luftfrakt:

  • Flyselskaper økte luftfrakten fra Kina som et resultat av at fabrikker har gjenopptatt produksjonen.
  • Kapasitet er fortsatt et problem, da flere flyselskaper har avlyst passasjerflyvninger.

Sjøfrakt:

  • Mangel på sjåfører og utstyr er et problem.
  • Rederier har redusert overfarten til og fra Kina.
  • Vestgående: Lastekapasiteten er i ferd med å bli bedre, da flere fabrikker har gjenopptatt produksjon. Det er forventet etterslep når fabrikkene opererer på full kapasitet. Dette vil føre til mangel på lastebilsjåfører og plass.
  • Østgående: Plassmangel er et stort problem.
  • Havner er i drift, bortsett fra i Wuhan.

Sør-Korea

Samlet sett, opererer alle fabrikker normalt, bortsett fra i Daegu, hvor noen fabrikker er stengt som følge av smitte blant medarbeiderne. Driften er for det meste ikke påvirket , og noen bedrifter har implementert fleksible arbeidstider og mulighet til å jobbe hjemmefra.

DACHSERs avdelinger i Sør-Korea

Alle DACHSERs avdelinger i Korea holder foreløpig åpent. For å beskytte medarbeiderne våre blir de bedt om å jobbe hjemmefra dersom de har mulighet til dette. Operasjonelle teams jobber skiftesvis på kontoret til fleksible tider for å holde forsinkelsene på et minimalt nivå.

Transportlogistikk i Sør-Korea

Luftfrakt:

  • Mellom landene i Asia har flyselskaper kansellert passasjerflyvninger til og fra Sør-Korea. Derfor er mer enn 50% av kapasiteten redusert.

Innenlands lastebilkjørsel:

  • Det har forekommet mindre forsinkelser for henting og levering, spesielt til og fra Daegu, grunnet veirestriksjoner og smitteforhindrende tiltak. Det er foreløpig ingen store problemer andre steder i Sør-Korea.

Vi har beredsskapsplaner på plass, og vil hele tiden tilby deg den beste alternative løsningen for å holde forsyningskjeden din så fri for forsinkelser som mulig. Vi vil holde deg oppdatert med den seneste informasjonen vedrørende situasjonen. Har du noen bekymringer eller spørsmål, er du velkommen til å kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

Kontakt Alexandra Hartung