DACHSERs omsetning overstiger 7 milliarder euro

I regnskapsåret 2021 økte DACHSER konsernomsetningen med 26,0 prosent til 7,1 milliarder euro. Etter det foregående regnskapsåret uforandrede resultatutvikling som følge av nedstengninger, er logistikkleverandøren igjen tilbake på et dynamisk vekstspor. Det positive resultatet for 2021 skyldes organisk vekst i forsendelser og tonnasje på 6,3 prosent, eller 7,7 prosent på konsernnivå. Det er høye fraktpriser forårsaket av mangelen på lastekapasitet, som er felles for alle transportører, som ligger bak dette omsetningshoppet.

Økning i volum og høye fraktrater ga rekordvekst hos DACHSER.
Økning i volum og høye fraktrater ga rekordvekst hos DACHSER.

«Det er ingen tvil om at 2021 var eksepsjonelt på mange måter, og at året bød på noen ekstreme utfordringer som måtte overvinnes», sier DACHSER CEO Burkhard Eling. «Året var preget av Brexit, covid-19-pandemien og globale forsyningskjeder som var presset til bristepunktet, og alle disse faktorene forårsaket stor usikkerhet blant kundene våre. Selv i denne situasjonen klarte vi å tilby logistikkløsninger, samtidig som vi opprettholdt et høyt nivå på både kvalitet og service. Dermed styrket vi båndene til kundene og kunne utvide virksomheten vår på en målrettet måte, spesielt gjaldt dette for de største kundene våre. Det var en ekstraordinær prestasjon, og de vanskelige forholdene gjorde at teamene våre måtte gi alt de hadde.»

Året var preget av Brexit, covid-19-pandemien og globale forsyningskjeder som var presset til bristepunktet, og alle disse faktorene forårsaket stor usikkerhet blant kundene våre. Selv i denne situasjonen klarte vi å tilby logistikkløsninger, samtidig som vi opprettholdt et høyt nivå på både kvalitet og service.

Burkhard Eling, DACHSER CEO

DACHSERs forretningsområde Road Logistics – som består av transport og lagerhold av industri- og forbruksvarer (European Logistics) og mat (Food Logistics) – økte omsetningen med 12,3 prosent til 4,99 milliarder euro i 2021. Etter at nedstengninger over hele Sør-Europa i 2020 førte til et omsetningsfall på 2,2 prosent, utgjør resultatet en betydelig økning – selv i forhold til 2019, året før pandemien.

Forretningsdivisjonen European Logistics økte omsetningen med 13,1 prosent til 3,92 milliarder euro – et imponerende tall. Etter flere år med stagnasjon økte antall forsendelser med 6,8 prosent til 72,0 millioner, mens tonnasjen økte med 8,5 prosent, til 30,0 millioner. Alle regionale forretningsenheter – Tyskland, det nordlige Sentral-Europa, Frankrike og Maghreb og Iberia – kunne notere tosifrede økninger i omsetningen. Til tross for restriksjoner knyttet til covid for restauranter og hoteller i Tyskland, sørget overtagelsen av nye kunder for at forretningsdivisjonen Food Logistics oppnådde en omsetningsvekst på 9,8 prosent. Det er første gang at denne forretningsdivisjonen passerte en milliard, med en omsetning på 1,07 milliarder euro.

I 2021 var virksomheten innen luft- og sjøfrakt preget av forstyrrelser i forsyningskjedene, mangel på godskapasitet og tilsvarende høye priser. Som en konsekvens av denne utviklingen hadde forretningsområdet Air &Sea Logistics en rekordhøy omsetningsvekst på 78,3 prosent. Håndterte forsendelser steg med 9,1 prosent og tonnasjen steg med 20,9 prosent. Vi utvidet charterflyvningene våre ytterligere til et nettverk av regelmessige transporter mellom Asia, Europa og Nord-Amerika. DACHSER gjennomførte totalt 230 charterflyvninger i 2021. «Pålitelig og tilgjengelig fraktkapasitet gir kundene sikkerhet ved planlegging – og det var nøkkelen til suksessen vår i 2021. I tillegg kunne vi sende varer som kom fra utlandet rett inn i vårt eget europeiske landtransportnettverk for distribusjon og levering, noe som viste seg å være svært fordelaktig», forklarer Eling.

Strategisk og fremtidsrettet handling

Omskiftninger og utfordringer fortsetter å forme markedet i 2022. Krigen i Ukraina forårsaker ekstreme menneskelige lidelser, og vil også sette dype spor i den globale økonomien. Så er det de rekordhøye energi- og drivstoffkostnadene, sjåførmangelen og vedvarende forstyrrelser i de globale forsyningskjedene. Sistnevnte er delvis forårsaket av de nye nylige utbruddene av covid-19 i Kina og Hongkong. «Vi må akseptere at vi er inne i nok et år som vil kreve krisehåndtering, fleksibilitet og robusthet for at vi skal kunne opprettholde forsyningskjedene», sier Eling.

Likevel tenker DACHSER også på fremtiden ved å investere i logistikkfasiliteter, digitale teknologier og utstyr. Etter å ha investert rundt 100 millioner euro i 2021, planlegger selskapet å bruke rundt 200 millioner euro i 2022. «Dette omfatter fyrtårnprosjekter som det helautomatiske lageret i Memmingen. Anlegget har 52 000 palleplasser og åpner i oktober», forklarer Eling. «Samtidig foretar vi også betydelige investeringer i digitalisering, klimavern og spesielt i våre ansatte – logistikk er, og vil alltid være, en virksomhet drevet av mennesker for mennesker.»      I 2021 fikk DACHSER rundt 1000 nye ansatte over hele verden, og rundt 2200 unge mennesker gjennomfører akkurat nå læretiden ved DACHSERs anlegg over hele verden. DACHSERs høye egenkapitalandel på om lag 60 prosent gir sterk støtte til selskapets investeringspolitikk.

Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic