Et nordisk nettverk av eksperter

DACHSER har de siste ti årene lært opp ansatte til å bli driftseksperter. Målet er å gjøre dem i stand til å berike og støtte sine egne avdelinger og dermed hele DACHSER-nettverket med et bredt spekter av erfaring og detaljkunnskap. Men hva gjør egentlig en slik driftsekspert?

Christian Hygum, DENO for DACHSER Denmark.
Christian Hygum, DENO for DACHSER Denmark.

Du kjenner sannsynligvis noen som alltid har svart på spørsmålene dine - en person som kan fungere som både en brukerveiledning og et oppslagsverk. Hos DACHSER kaller vi en slik person en DENO (DACHSER Expert Network Operations) eller DENAS (DACHSER Expert Network Air &Sea). Som DENO og DENAS er man en del av et nettverk av eksperter som opererer uten grenser og som bidrar med sin spesialkunnskap til selskapets transportstyringssystem. Formålet er blant annet å møte de økende kravene til digitalisering og grønn overgang som logistikkbransjen står overfor. Men hvordan holder en fingeren på pulsen og holder tritt med morgendagens etterspørsel?

Vi har snakket med noen av DACHSERs nordiske driftseksperter, inkludert DENO Christian Hygum fra Kolding:

«På samme måte som endring har blitt et vilkår, blir volatilitet og forstyrrelser også det. Samtidig har kundenes forventninger endret seg, og dette stiller krav til oss som logistikkleverandør. Det er min jobb som DENO å forstå endringene og sørge for at nettverket vårt er rettet mot å møte disse, slik at kvaliteten på det daglige arbeidet kan opprettholdes», sier Christian.

En omskiftelig hverdag

Intensjonen er at det er en DENO knyttet til hver av de nordiske filialene, men at de jobber på tvers av organisasjonen. I Sverige finner vi blant annet Nelly Karlsson, som har jobbet for DACHSER i Stockholm i mer enn ti år, først som trainee, deretter Team Leader for kundeserviceavdelingen. I desember 2021 ble hun utdannet som DENO sammen med sin kollega fra Malmø, Alexander Fallahi, som jobber med eksport. De har begge en naturlig nysgjerrighet og trives som DENO med en varierende hverdag, hvor mulighetene til å stille spørsmål ved eksisterende standarder er mange:

«Du er ansvarlig for å tilegne deg ny kunnskap eller oppsøke menneskene som kan lære deg. Jeg lærer ved stadig å spørre og tenke på; hva skjer hvis jeg trykker på den knappen, eller hvorfor skjer det slik i denne prosessen», sier Alexander. 

Nelly legger til: «Arbeidsdagene våre kan se veldig forskjellig ut. Noen dager har ansatte mange spørsmål, og fokuset er på å støtte dem, og andre dager kan vi fokusere på å forbedre datakvaliteten eller delta i onboarding for medarbeidere.»

Thomas Bech, DENAS hos DACHSER Air & Sea Logistics Denmark.
Thomas Bech, DENAS hos DACHSER Air & Sea Logistics Denmark.

Innovatør, systemekspert og diplomat

I en annen del av vårt nordiske nettverk av eksperter finner vi DENAS – DACHSER Expert Network Air & Sea – Thomas Bech. Han jobber i DACHSER Air & Sea Logistics Denmark i Hvidovre, hvor han er både innovatør og diplomat. Hver dag bidrar han til å gjøre et selskap med over 30.000 ansatte litt mindre, som en del av et nettverk av eksperter på sjø- og flyfrakt som sikrer et gjennomgående høyt kvalitetsnivå i alle Air & Sea Logistics-filialer.

«Hvis vi får en god idé her i Skandinavia, innenfor system- og prisrammene, og vi opplever at det fungerer, så deler jeg det med kollegene mine over hele verden som er en del av nettverket av eksperter. For meg er det å være DENAS en lokal rolle, men også en regional og global rolle som en del av et globalt team. I denne bransjen bringer hver dag med seg en ny situasjon, og det er det som gjør det spennende», forteller Thomas Bech.

I skrivende stund er det 80 DENOer og 33 DENAS ansatt i DACHSER, men DACHSER setter stadig nye eksperter på verdenskartet i et nettverk som setter kunnskapsdeling, utdanning og innovasjon først.

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com