Motoren i logistikknettverket

I DACHSERs omfattende logistikknettverk er Eurohubs hjørnesteinene i selskapets logistikkstruktur. Som sentrale knutepunkter samler, sorterer og organiserer de varer før de sendes effektivt videre til sine destinasjoner. Ved å optimalisere transportprosesser bidrar Eurohubs til raskere levering, større fleksibilitet og økt pålitelighet i forsyningskjeden, selv over store avstander.

DACHSERs lastebiler er kontinuerlig på vei mot destinasjoner over hele Europa, 24/7.
DACHSERs lastebiler er kontinuerlig på vei mot destinasjoner over hele Europa, 24/7.

DACHSERs lastebiler er døgnet rundt på vei mot destinasjoner over hele Europa. Pulsen og tempoet bestemmes av tre såkalte Eurohubs: Überherrn i Tyskland, Bratislava i Slovakia og Clermont-Ferrand i Frankrike. Ved disse knutepunktene samler DACHSER opp sendinger for alle europeiske rutetjenester der det ikke finnes noen direkte rute. Hver kveld er det hektisk aktivitet både på kontoret og på terminalen, med varer som kommer og går hele tiden.

Aktiviteten ved disse europeiske knutepunktene handler primært om å forsyne hele det europeiske nettverket: «Eurohubs er non profit-sentre uten egen kundebase. Deres eneste formål er å koble alle europeiske avdelinger sammen ved hjelp av en finmasket transportplan», forklarer Jens Lengefeld, Head of Cargoplus, Hub & Traffic Organization at DACHSER. Lengefeld legger til at dette gjør det mulig for DACHSER å tilby de europeiske kundene merverdi ved å gjøre det mulig for dem å nå frem til enhver destinasjon i Europa raskt, uansett hvor den måtte være. Avstanden avgjør om leveransene blir utført på 24, 48 eller 72 timer.

Ryggraden i det europeiske nettverket

For å levere god kvalitet, service og ansvar er effektiv drift og planlegging av logistikknettverket avgjørende. Målet er å samle forsendelsene på en smartere måte for å bedre koble sammen Eurohubs, utvide dem og dekke flere europeiske områder. Dette vil bidra til mer effektiv utnyttelse av kapasiteten, noe som gir både bedre lønnsomhet og mer optimal ressursbruk.

Überherrn ble DACHSER-nettverkets første Eurohub i 2002. Beliggenheten på den fransk-tyske grensen gjorde det raskt til et viktig knutepunkt for det europeiske markedet.

I 2011 ble mulighetene i Øst-Europa utvidet da det ble opprettet en ny Europhub i Bratislava. Samme år ble det også åpnet en Eurohub i Clermont-Ferrand, hvilket gjorde at DACHSER kunne realisere strategien om å skape en omfattende europeisk dekning med garanterte transittider ved hjelp av tre Eurohubs: «De sentralt administrerte Eurohubs er selve ryggraden i det europeiske logistikknettverket», sier Lengefeld.

DACHSERs europeiske nettverk styrkes av de ca. 2 400 innenlandske og 1 500 internasjonale direktelinjene mellom alle DACHSERS avdelinger – en styrke som forsterkes enda mer av Eurohubs, som knytter sammen de ulike regionene i Europa og gjør nettverket enda mer effektivt og sammenkoblet. «Vi hjelper avdelinger som har få direkteruter ved å tilby en transportplan som er nøye planlagt ned til minuttet. Dette gjør det mulig for dem å tilby kundene sine alle eksportdestinasjoner», sier Lengefeld. Han legger til at utvidelsen av Clermont-Ferrands portefølje til å omfatte for eksempel import- og eksporttransporter, løftet dette franske knutepunktet til å bli et knutepunkt for hele Europa.

DACHSERs sentralt administrerte Eurohubs er selve ryggraden i det europeiske logistikknettverket.
DACHSERs sentralt administrerte Eurohubs er selve ryggraden i det europeiske logistikknettverket.

Effektivisering og kostnadsbesparelser gjennom Eurohubs

Lengefeld sier at de ulike aktørene i nettverket alltid må se utover sine egne lokasjoner, og at de må prøve å se det store bildet. Som non profit-sentre skal Eurohubs betjene hele nettverket og levere det høye kvalitetsnivået som dette krever. Kundene drar ikke bare nytte av påliteligheten, men kan også spare penger på regionale lagre. Med Eurohubs kan de levere til flere land med faste transittider.

«Nettverket kan stole på at Eurohub’ene alltid holder tingene i gang, raskt og effektivt, og alltid med de samme høye kvalitetsstandardene», avslutter Lengenfeld.

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com