Anbefalte Artikler

10/12/2021
Dagens situasjon vedrørende kvalifisert personell innen logistikk

Logistikk er en personellintensiv bransje. Situasjonen på markedet med tanke på kvalifisert personell er i ferd med å stramme seg til, noe som er spesielt merkbart i denne sektoren. Dermed har det å finne, lære opp og beholde personell på lang sikt blitt en stor utfordring. I denne oppdateringen får du en oversikt over den nåværende markedssituasjonen.

Les
09/29/2021
Nytt DACHSER magazine ute nå!

Det er ikke ofte at logistikkemner er så fremtredende i pressen som de har vært de siste månedene. Den globale økonomien er i ferd med å komme seg etter pandemiens sjokk, og mange steder er produksjonen i full gang igjen. Imidlertid legger artikler om mangelen på råvarer, produkter, containere, paller, sjåfører og  lagringsplass i vei-, sjø- og lufttransport en demper på denne oppturen.

Les
09/22/2021
DACHSER Finland investerer i biogassdrevne lastebiler

Logistikkleverandørens beslutning om å investere i lavutslipps transportteknologi, gjør at DACHSER Finlands bilpark til nærtrafikk allerede nå oppfyller utslippsreduksjonsmålene for 2030 som er fastsatt av den finske regjeringen. Dermed kan selskapet betjene Helsinki og omland på en mer bærekraftig måte fra i år.

Les
2
08/23/2021
God logistikk legger grunnlaget for effektiv drift

Fra liten familiebedrift til en av Norges ledende totalleverandører til bildelindustrien. Det er historien til Romnes AS. Fra oppstarten i 1952 og frem til i dag har bedriften vokst seg så stor at den nå har avdelinger plassert rundt i hele Norge, noe som har stilt høye krav til både arbeidskraft, produksjon og logistikk.

Les

DACHSER Norway

09/21/2021
Luftfrakt: Situasjonen på Shanghai Pudong flyplass (PVG)

Vi gir deg et overblikk over dagens situasjon på Shanghai Pudong flyplass (PVG) i Kina.

Les
09/16/2021
Veitransport: Lastekapasitet i Tyskland

Det globale logistikkmarkedet i 2020 og 2021 har skapt store utfordringer for hele bransjen. Selv om økonomien tok seg opp på tvers av alle næringer i kjølvannet av de langvarige nedstengningene og grensestengningene, førte disse til høye nettverksbelastninger i år. Dette resulterte i økt mangel på lasterom. I det følgende gir vi en oversikt over dagens situasjon.

Les
09/14/2021
DACHSER planlegger utslippsfrie leveringer i København

DACHSER Denmark vil lansere utslippsfrie leveringer til København sentrum innen utgangen av 2021. Med det batteridrevne kjøretøyet FUSO eCanter vil logistikkleverandøren redusere CO2-utslippene i hjertet av København. Dette bidrar til byens mål om å bli den første karbonnøytrale hovedstaden i verden.

Les
09/14/2021
Sjøfrakt: Dagens situasjon i USA

Flaskehalsene i det amerikanske sjøfraktmarkedet, som har vart i ganske mange måneder allerede, vil fortsette over en lengre periode. Vi vil gjerne gi deg en oversikt over den nåværende situasjonen.

Havner og jernbaner er overbelastet

USA har allerede i flere måneder opplevd historiske overbelastninger innen sjøfrakt. Årsaken til denne situasjonen er velkjent: Konsekvensene av COVID-19 og stor volumetterspørsel skaper flaskehalser i alle større havner og terminaler over hele landet. Havne- og jernbaneoperatørene driver med redusert antall ansatte, noe som forsinker lasting og lossing av fartøy, forlenger snutiden og forsinker transportprosessene til terminalene. Rederiene er også overbelastet i denne situasjonen og sliter med å levere nødvendig service og respons i rett tid. Sjøfartøy har flere dagers forsinkelser, og manglende havneanløp er noe vi opplever jevnlig. Det skjer nesten ikke at tidsplanene blir holdt.

Den amerikanske lastebilsituasjon

Lastebilselskapene slet tungt i begynnelsen av COVID-19 og ble tvunget til å gi slipp på mange av sjåførene sine på grunn av fallet i volum og etterspørsel. Deretter rammet det voldsomme oppsvinget i gods og etterspørsel det amerikanske markedet, på et tidspunkt da det ikke var nok tilgjengelige sjåfører. Sjåførsituasjonen har bedret seg de siste månedene, men dagens lastebilflåte klarer fortsatt ikke å dekke den sterke etterspørselen. Lastebilsjåførene er overbooket de neste 3–5 ukene. For å øke tempoet i henting og levering kan LTL og FTL være et alternativ for å bytte transportform til/fra containere ved utpekte lagre.

Chassis i USA 

Det blir en stor utfordring at nesten alt av containere står fast på chassis et eller annet sted og venter på transport. Dermed finnes det knapt ledige chassis som kan hente gods. Alle chassis er i bruk og har blitt et knapphetsgode i USA.

Innkommende frakt til USA

Infrastrukturen til havner og jernbaneterminaler i USA kneler rett og slett under det nåværende importvolumet. Innkommende containere parkeres på egne steder for å gi plass til ny last fra skip og tog. I mange tilfeller er disse «parkeringsplassene» fullstendig overfylt og containerne er begravet og ikke tilgjengelige for umiddelbar overlevering. Når gods skal hentes, gir terminalen kun adgang til lastebilsjåførene når containeren er tilgjengelig og tollklarert – noe som kan ta dager og i mange tilfeller også uker.

Utgående frakt fra USA

Hovedutfordringen er å finne det sårt tiltrengte containerutstyret samt chassis til transporten. Havner og jernbaneterminaler er også fulle av eksportcontainere, og stasjonene godtar rett og slett ikke eksportlast så lett. Situasjonen er krevende og så godt som hver eneste forsendelse opplever alvorlige forsinkelser.

Fremtidsutsikter

Vi anslår at situasjonen i USA ikke kommer til å bedre seg i år. 2022 kommer også til å bli krevende, men teamet til DACHSER tar sikte på å gi kundene våre god service og tilby gode løsninger til tross for de utfordrende tidene i USA.

Last med høy prioritet

Det er for tiden mulig å oppnå bedre transittider og kortere behandlingstid på de amerikanske terminalene ved å bruke LCL-tjenester for prioriterte forsendelser i stedet for FCL-tjenester. DACHSER har regelmessige premium LCL-tjenester på handelsveiene både ut av Asia og i Europa. Transittidene ut fra Kina, for eksempel, er til og med presset ned fra totalt 28 til 18 dager. I tillegg har nye planlagte tjenester, inkludert Atlanta og Los Angeles, som mål å redusere bestillingsvinduene veldig. En fortsatt krevende situasjon i det amerikanske sjøfraktmarkedet fører også til at livsviktig gods oftere må sendes med fly. DACHSER tilbyr regelmessig premiumkapasitet med sitt eget flyfraktnettverk, for eksempel med ukentlige forbindelser på ruten Frankfurt – Chicago i begge retninger og mulighet til å koble til andre amerikanske flyplasser. 

Vi er i nær kontakt med operatører og tjenesteleverandører hver eneste dag og gjør vårt ytterste for at forsyningskjeden din skal fungere så godt som mulig. Ønsker du individuell rådgivning, ber vi deg ta kontakt med din lokale DACHSER-representant slik at vi kan implementere den logistikkløsningen som passer best for deg.


 

Les
08/31/2021
Har du lest vårt siste nyhetsbrev?

Vårt seneste nyhetsbrev er fullspekket med spennende artikler om alt fra CO2-besparende strategier og transportløsninger til ulike suksesshistorier om kunder og samarbeidspartnere. 

Les
08/25/2021
Alvorlige driftsforstyrrelser på Shanghai Pudong flyplass (PVG)

Flyfrakttjenesten på Shanghai PVG flyplass opplever utfordringer etter at flere positive COVID-tilfeller ble rapportert fredag den 20. august.

Les
2
08/25/2021
Tillit, vitensdeling og felles mål

Høsten 2020 satte DACHSER Norway i gang sitt eget utslippsfrie leveringsprosjekt. Forberedelsene knyttet til prosjektet var omfattende, og det var derfor viktig for logistikkselskapet å ha med en god transportør på laget. Via et tett samarbeid med Cargotron ble hvert steg i prosjektet nøye planlagt, og sluttresultatet ble en suksess.

Les
08/19/2021
Oppdatering vedrørende situasjonen ved havnen i Ningbo og mulige konsekvenser

Nedstengingen av en av de travleste havnene i Kina og Ningbo har ført til vidtrekkende konsekvenser for sjøfraktmarkedet og den globale forsyningskjeden. Det forventes forsinkelser og økende etterslep på grunn av overbelastning og mangel på utstyr.

Les
2
08/16/2021
DACHSER verner om klimaet: Langsiktig klimastrategi

Aktivt klimavern er en del av DACHSERs samfunnsansvar. Med effektiv logistikk og tekniske innovasjoner leder logistikkleverandøren an i klimakampen. Innsatsen skjer også sammen med kunder og samarbeidspartnere som i likhet med DACHSER jobber aktivt for at logistikkbransjen skal gå over til lav - og nullutslippsteknologi. Det er bare på denne måten vi kan nå togradersmålet i Parisavtalen samt klimavernmålene til EU og mange andre land på mellomlang og lang sikt.

Les
08/10/2021
DACHSER etablerer kompetansesenter for datavitenskap og maskinlæring

Siden begynnelsen av juni har DACHSER samlet kompetansen selskapet har opparbeidet i ulike forsknings- og innovasjonsprosjekter om temaene kunstig intelligens, maskinlæring og datavitenskap i sitt nye interne kompetansesenter for datavitenskap og maskinlæring.

Les
Vis flere

DACHSER Corporate

10/21/2021
DACHSER Erfurt continues along its growth trajectory

Logistics provider DACHSER is once again expanding its logistics center in Erfurt, Germany, and adding some 3,200 m2 of transit terminal space to its stock warehouse in the nearby Thörey commercial zone. This means that the DACHSER location now has 6,100 m2 of floor space available for industrial goods and a total of about 3,300 m2 for food. Operations at the new addition began on schedule at the start of September.

Les
2
10/18/2021
From Poland to Haifa – Steel colossus for the Mediterranean

The new container bridges for the Port of Haifa made their way from Poland through Hamburg and on to the Mediterranean Sea. DACHSER Air & Sea Logistics took on the job of transporting these disassembled ship-to-shore container bridges, consolidating various parts from suppliers all over Europe—a project of epic proportions.

Les
10/15/2021
Air Freight status update: PVG, HKG and FRA airports

The air freight market remains challenging after the China Golden Week. Through this update, we would like to give you a brief overview of our major air hubs in China and Germany.

Les
10/13/2021
"What counts now is quality, reliability and transparency"

Bottlenecks and disruptions in global supply chains are unsettling markets. Supply chain planning has become a matter for the top management. DACHSER CEO Burkhard Eling on changing demands on the logistics partner.

Les
Gå til

Mest leste

2
05/08/2019
Brødrene Dahl: DACHSER er gode på Tyskland

Brødrene Dahl er en ledende grossist innen VVS i Norge. De leverer alt fra mindre kjøkkenarmatur og baderomsinnredninger til lange VVS-rør. Kundene er profesjonelle faglærte aktører og bedrifter relatert til byggevarebransjen (DIY). Bedriften har spesielt mye import fra Tyskland til Norge, og trenger derfor en logistikkleverandør som kan sørge for importprosessen.

Les
10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny versjon av Incoterms vil tre i kraft 1. januar 2020 og kommer til å inneholde en rekke endringer. Leveringsbetingelsene publisert av International Chamber of Commerce regulerer vesentlige plikter for kjøper og selger i internasjonal handel, som for eksempel overføring av varer til kjøper, transportkostnader, ansvar for tap av og skade på varer samt forsikringskostnader.

Incoterms 2020 har blitt tilpasset dagens globale handelspraksis, og den nye versjonen er derfor svært oppdatert og praksisorientert. Målet med revisjonen var å gjøre Incoterms-reglene mer brukervennlige. Presentasjonen er for eksempel endret for å gjøre det enklere for brukerne å velge riktig klausul. I tillegg har rekkefølgen på klausulene blitt endret, og det er lagt til reviderte brukerinstruksjoner for hver klausul.

Når det gjelder innholdet, er det foretatt vesentlige endringer i forhold til Intercoms 2010, spesielt følgende:

  • Ulike dekningsnivåer i CIF og CIP: I likhet med tidligere er selger fortsatt forpliktet i henhold til Incoterms 2020 til å tegne transportforsikring for egen regning i klausulene CIF (Cost Insurance Freight) og CIP (Carriage Insurance Paid). I motsetning til Incoterms 2010, gir de to klausulene nå imidlertid ulik minstedekning. Minstedekningen som skal overholdes når det er avtalt CIF-klausul, forblir uendret. Transportforsikringen som skal kjøpes av selger, må fortsatt minst tilsvare dekningen som samsvarer med vilkåret Institute Cargo Clauses (C) eller lignende (forsikring av oppregnede risikoer). Hvis CIP-klausulen er avtalt, må selger nå gi forsikringsdekning i samsvar med vilkåret Institute Cargo Clauses (A) (allrisikodekning). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen gir partene i kontrakten mulighet for å avtale forsikringsdekning som avviker fra dette.
  • Inkludering av sikkerhetsrelaterte krav: Det har nå blitt inkludert sikkerhetsrelaterte krav til varetransport i reglene A 4 og A 7 i hver av klausulene i Incoterms 2020. Som for de andre Incoterms-klausulene, bør det bemerkes at Incoterms-klausulene bare gjelder direkte for partene i salgskontrakten og er ikke gjenstand for fraktavtalen.
  • Incoterms 2020 inneholder bestemmelser for transport med eget transportmiddel i FCA (Free Carrier), DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) og DDP (Delivered Duty Paid).
  • For varer solgt i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og beregnet for sjøtransport (for eksempel varer i containere), fastsetter FCA et nytt alternativ i fremtiden. Kjøper og selger kan avtale at kjøper skal instruere sin transportør om å utstede et ombordkonnossement til selger etter at varene er lastet. Samtidig er selger forpliktet til å avlevere dette ombordkonnossementet til kjøper. Dette gjøres vanligvis gjennom deltakende banker.
  • DAT har endret navn til DPU (Delivered at Place Unloaded). Ifølge DAT-klausulen i Incoterms 2010 skulle selger levere varene så snart de ble losset fra transportmiddelet på en «terminal». Ifølge forklaringen til Incoterms 2010 skulle imidlertid ordet «terminal» ikke forstås fra et teknisk synspunkt, men skulle bety ethvert lossested. Dette faktum er det tatt hensyn til i Incoterms 2020 ved å endre navnet på den tidligere DAT-klausulen til DPU (Delivered at Place Unloaded) for tydelighetens skyld. I fremtiden kan dermed ethvert (avtalt) sted være destinasjonssted.

Incoterms gjelder mellom partene i en (nasjonal eller internasjonal) salgskontrakt og tar for seg – men er ikke begrenset til – spesielle rettigheter og plikter innenfor dette kontraktsforholdet. På grunnlag av en ensartet definisjon som garanteres på denne måten, skal påfølgende problemer med tolkning eller avvik mellom partene i salgskontrakten unngås. Det bør bemerkes at Incoterms, på grunn av sin karakter som GT&C-liknende bestemmelser (generelle vilkår), ikke utgjør lovbestemmelser og dermed bare blir juridisk bindende hvis de faktisk har blitt avtalt mellom partene i salgskontrakten ved hjelp av en tilsvarende referanse (for Incoterms 2020, er dette også mulig før 1/1/2020). Uavhengig av dette vil det i enkeltsaker fortsatt være lovbestemmelsene som har forrang over en Incoterm-klausul ved motstrid.

Incoterms ble revidert av 500 eksperter fra mer enn 40 land.Klausulene blir anerkjent over hele verden og er i bruk på mer enn 30 forskjellige språk.

Les
11/05/2018
Ny Branch Manager i DACHSER Norway AS

1. januar 2019 overtar Armend Krasniqi (33) som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Les
12/20/2019
DACHSER Norway utnevner General Manager

Armend Krasniqi, Branch Manager for DACHSER Norway AS in Oslo siden januar 2019, har blitt forfremmet til General Manager for DACHSER Norway.

Les
11/27/2019
Poststreik i Finland

En streik i Finlands Post- og Logistikkunion (PAU) påvirker all trafikk til og fra Finland. Den nåværende situasjonen tilsier at streiken kommer til å vare frem til 8. desember, men det pågår fortsatt forhandlinger mellom ledelsen ved det finske postvesenet Posti og Post- og Logistikkforeningen PAU.

Streiken, som nå går inn i sin tredje uke, vil ha stor innvirkning på transporter til og fra Finland. Med mindre det finske postvesenet og logistikkunionen (PAU) klarer å enes om en løsning på konflikten, vil streiken i utgangspunktet vare frem til 8. desember.

I tillegg har flere andre fagforeninger sluttet seg til konflikten med egne støtteaksjoner og sympatistreiker. Nedenfor har vi listet opp noen av konsekvensene og aksjonene som er en del av streiken:

  • Fra mandag 18. november: Frakt- og passasjerferger vil ikke håndtere forsendelser fra Posti.
  • Fra torsdag 21. november: Alle lastebiler vil bli nektet adgang til lasteskip og passasjerferger i nasjonale ruter.
  • Fra mandag 25. november: Lasteskip og passasjerferger som seiler under finsk flagg, vil bli holdt tilbake i finske havner etter 06:00.

Dette kan påvirke forsendelsene dine hos DACHSER. Vi følger utviklingen nøye, og hvis du har spørsmål, er du alltid velkommen til å kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

Les
05/29/2019
Ny Operations Manager hos DACHSER Norway AS

Marius Jahr, 30 år, er ny Operations Manager hos DACHSER Norway på Vinterbro utenfor Oslo.

Les
02/21/2019
Brexit: Tiden renner ut

Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.Mens politikerne fortsetter å lete etter en vei ut av Brexit-krisen, kryper skilsmissedatoen ubønnhørlig nærmere. Nå er det opp til bedriftene å planlegge og forberede seg på alle eventualiteter på en systematisk måte. Én viktig utfordring: toll.

Les
08/27/2019
Transport & Logistikk 2019

Nå har du muligheten til å møte DACHSER på Transport & Logistikk 2019 – årets møteplass innen logistikk. 26.-28. september er vi tilstede på konferansen på stand B04-11.

Les
02/06/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Norway

Anders Sundvold er ny Sales Executive hos DACHSER Norway AS på Vinterbro. Han kommer fra stillingen som Sales Assistant European Logistics og skal nå være med til å styrke salget på Østlandet.

Les
04/02/2019
DACHSER satser på bærekraftig vekst

DACHSER rapporterte en betydelig vekst også for 2018. Logistikkleverandøren økte nettoomsetningen med 5,5 prosent til 5,57 milliarder euro. I likhet med året før økte antall forsendelser med 2,5 prosent, til 83,7 millioner, og antall tonn økte med 3,0 prosent, til 41,3 millioner tonn. Med totalt 30 609 ansatte, en økning på 1511 fra året før, er DACHSERs arbeidsstyrke større enn noen gang.

Les