God logistikk legger grunnlaget for effektiv drift

Fra liten familiebedrift til en av Norges ledende totalleverandører til bildelindustrien. Det er historien til Romnes AS. Fra oppstarten i 1952 og frem til i dag har bedriften vokst seg så stor at den nå har avdelinger plassert rundt i hele Norge, noe som har stilt høye krav til både arbeidskraft, produksjon og logistikk.

Romnes AS
Romnes AS

Sveinung Herregården er Drifts- og logistikkansvarlig hos Romnes. Han har jobbet innen logistikk de siste 20 årene, og vet godt hva som skal til for å holde varestrømmen i gang. 

I år skulle han undersøke hva de forskjellige logistikkleverandørene kunne tilby. På det tidspunktet hadde de allerede brukt DACHSER i 3 år:

«Kort sagt, så valgte vi å fornye kontrakten fordi vi har vært fornøyde de siste 3 årene. Vi har hatt et tett samarbeid, og føler at kontaktpersonen vår alltid har kunnet besvare spørsmål om ting vi lurer på. Vi har satt pris på kombinasjonen av et digitalt system og menneskelig kontakt. Vi synes det er fint å ha den digitale muligheten slik at vi kan undersøke ting selv. Dette hjelper oss å holde daglig kontroll på det vi har av inngående transport.»

Alle deler teller

For kundene til Romnes er det én ting som gjelder. Leveringskvalitet. Bestillingstiden er kort, og avdelingene deres kan ha opptil fire leveringer til lokale verksteder hver dag. De har som regel kort tid på seg da bilene på et verksted ikke kan kjøre før de har fått den helt riktige delen på plass. Sveinung mener det er her Romnes skiller seg fra de fleste konkurrenter.

«Vi skiller oss fra konkurrentene våre på logistikken vår. Logistikken er jo egentlig kjerneproduktet, og det at vi har et hovedkontor i Skien med et stort utvalg klart til distribusjon gjør at vi på veldig kort tid kan frakte diverse deler til avdelingene våre.»

For at dette skal kunne fungere er Romnes imidlertid avhengig av at deres egne importprosesser fungerer godt, og at de hele tiden har muligheten til å spore sendingene sine.

Kombinasjon av digitale løsninger og menneskelig kontakt
Kombinasjon av digitale løsninger og menneskelig kontakt

Godt sporingsverktøy

Sveinung er helt klar på hva som er viktigst når det kommer til import. «Det er viktig at vi får varene inn til riktig tid fra alle leverandørene våre. Til avtalt tid og pris. Det er også ekstremt viktig for oss å vite når varene kommer. Dette er en av de største fordelene med å bruke DACHSER. At vi har tilgang på et godt sporingsverktøy slik at vi kan planlegge arbeidshverdagen og produksjonen lokalt.»

Mikael Hansson er Business Development Manager hos DACHSER Norway. Han har et tett samarbeid med Sveinung, som blant annet innebærer hyppige møter for kontinuerlig å kunne optimere forsyningskjeden deres.

«Vi satser på en kombinasjon av digitale løsninger og menneskelig kontakt i samarbeidet. Det er viktig med åpen kommunikasjon og transparens for å kunne holde varestrømmen i gang, og det digitale sporingsverktøyet vårt gir både Romnes og oss mulighet til å holde oversikt over transportene til enhver tid.»

Det er denne kombinasjonen, og oversikten den gir, som gjør at Sveinung kan planlegge lokal produksjon og dermed sørge for at kunder får deler til avtalt tid.

«Vi føler at DACHSER håndterer alt for oss, slik at vi slipper å forholde oss til hvordan ting blir transportert og prosessene som hører med. Det er logistikken og våre ansatte som er avgjørende for god flyt i produksjonen. Kanskje ikke så mange som tenker over det, men sånn er det.»

Kontakt Julie Sørum Communications Coordinator Nordic