Mediaroom

DACHSER Norway

Velkommen til DACHSER sin nettside for Norge.

Track & Trace
eLogistics

DACHSER Nyheter

Markedsinformasjon 08.11.2019
Brexit er utsatt

Som kjent vil det bli holdt nyvalg til det britiske underhuset 12. desember 2019. EU har også gått med på å forlenge fristen for Brexit til 31. januar 2020. Faren for en Brexit uten avtale er dermed avverget inntil videre. Hvis det oppnås enighet om den fremforhandlede avtalen før 31.01.2020, vil den avtalte overgangsperioden i utgangspunktet være i kraft inntil 31.12.2020. 

Uavhengig av om det blir en «myk» eller en «hard» Brexit, er tollmyndighet for den respektive mottakeren avgjørende for behandlingen av forsendelser til og fra Storbritannia. Derfor ber vi kundene våre om å fortsette å gi råd til mottakerne om å gi oss den nødvendige tollmyndigheten.

Vi vil holde deg informert om den videre utviklingen.

Pressemeldinger 24.10.2019
DACHSER får IMD Global Family Business Award for 2019

IMD Business School, International Institute for Management Development, ga DACHSER anerkjennelsen for de robuste styringsstrukturene for selskap og familie kombinert med fremragende forretningsdrift og fokus på kvalitet.

Pressemeldinger 23.10.2019
DACHSER Norway utnevner ny Business Development Manager

Ansettelsen av en Business Development Manager i DACHSER Norway AS er et resultat av virksomhetens vekst i løpet av de siste årene – en vekst DACHSER Norway ønsker å videreføre med dette initiativet.

Nyheter 23.10.2019
DACHSER deltar på Tolldagen 2019

I år stiller DACHSER Norway AS med en stand på Tolldagen 2019, som går av stabelen 13. november på Oslo Kongressenter. Besøk oss på stand og få svar på tollspørsmål i forhold til import og eksport av varer.

Markedsinformasjon 22.10.2019
Nye Incoterms 2020

En ny versjon av Incoterms vil tre i kraft 1. januar 2020 og kommer til å inneholde en rekke endringer. Leveringsbetingelsene publisert av International Chamber of Commerce regulerer vesentlige plikter for kjøper og selger i internasjonal handel, som for eksempel overføring av varer til kjøper, transportkostnader, ansvar for tap av og skade på varer samt forsikringskostnader.

Incoterms 2020 har blitt tilpasset dagens globale handelspraksis, og den nye versjonen er derfor svært oppdatert og praksisorientert. Målet med revisjonen var å gjøre Incoterms-reglene mer brukervennlige. Presentasjonen er for eksempel endret for å gjøre det enklere for brukerne å velge riktig klausul. I tillegg har rekkefølgen på klausulene blitt endret, og det er lagt til reviderte brukerinstruksjoner for hver klausul.

Når det gjelder innholdet, er det foretatt vesentlige endringer i forhold til Intercoms 2010, spesielt følgende:

  • Ulike dekningsnivåer i CIF og CIP: I likhet med tidligere er selger fortsatt forpliktet i henhold til Incoterms 2020 til å tegne transportforsikring for egen regning i klausulene CIF (Cost Insurance Freight) og CIP (Carriage Insurance Paid). I motsetning til Incoterms 2010, gir de to klausulene nå imidlertid ulik minstedekning. Minstedekningen som skal overholdes når det er avtalt CIF-klausul, forblir uendret. Transportforsikringen som skal kjøpes av selger, må fortsatt minst tilsvare dekningen som samsvarer med vilkåret Institute Cargo Clauses (C) eller lignende (forsikring av oppregnede risikoer). Hvis CIP-klausulen er avtalt, må selger nå gi forsikringsdekning i samsvar med vilkåret Institute Cargo Clauses (A) (allrisikodekning). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen gir partene i kontrakten mulighet for å avtale forsikringsdekning som avviker fra dette.
  • Inkludering av sikkerhetsrelaterte krav: Det har nå blitt inkludert sikkerhetsrelaterte krav til varetransport i reglene A 4 og A 7 i hver av klausulene i Incoterms 2020. Som for de andre Incoterms-klausulene, bør det bemerkes at Incoterms-klausulene bare gjelder direkte for partene i salgskontrakten og er ikke gjenstand for fraktavtalen.
  • Incoterms 2020 inneholder bestemmelser for transport med eget transportmiddel i FCA (Free Carrier), DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) og DDP (Delivered Duty Paid).
  • For varer solgt i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og beregnet for sjøtransport (for eksempel varer i containere), fastsetter FCA et nytt alternativ i fremtiden. Kjøper og selger kan avtale at kjøper skal instruere sin transportør om å utstede et ombordkonnossement til selger etter at varene er lastet. Samtidig er selger forpliktet til å avlevere dette ombordkonnossementet til kjøper. Dette gjøres vanligvis gjennom deltakende banker.
  • DAT har endret navn til DPU (Delivered at Place Unloaded). Ifølge DAT-klausulen i Incoterms 2010 skulle selger levere varene så snart de ble losset fra transportmiddelet på en «terminal». Ifølge forklaringen til Incoterms 2010 skulle imidlertid ordet «terminal» ikke forstås fra et teknisk synspunkt, men skulle bety ethvert lossested. Dette faktum er det tatt hensyn til i Incoterms 2020 ved å endre navnet på den tidligere DAT-klausulen til DPU (Delivered at Place Unloaded) for tydelighetens skyld. I fremtiden kan dermed ethvert (avtalt) sted være destinasjonssted.

Incoterms gjelder mellom partene i en (nasjonal eller internasjonal) salgskontrakt og tar for seg – men er ikke begrenset til – spesielle rettigheter og plikter innenfor dette kontraktsforholdet. På grunnlag av en ensartet definisjon som garanteres på denne måten, skal påfølgende problemer med tolkning eller avvik mellom partene i salgskontrakten unngås. Det bør bemerkes at Incoterms, på grunn av sin karakter som GT&C-liknende bestemmelser (generelle vilkår), ikke utgjør lovbestemmelser og dermed bare blir juridisk bindende hvis de faktisk har blitt avtalt mellom partene i salgskontrakten ved hjelp av en tilsvarende referanse (for Incoterms 2020, er dette også mulig før 1/1/2020). Uavhengig av dette vil det i enkeltsaker fortsatt være lovbestemmelsene som har forrang over en Incoterm-klausul ved motstrid.

Incoterms ble revidert av 500 eksperter fra mer enn 40 land.Klausulene blir anerkjent over hele verden og er i bruk på mer enn 30 forskjellige språk.

Markedsinformasjon 22.10.2019
Hard Brexit – Tiltak

Selv om det er noe bevegelse i forhandlingene mellom EU og Storbritannia, kan en Brexit uten noen avtale 31. oktober 2019 fortsatt ikke utelukkes.

Konsekvensene av at britene forlater unionen uten noen avtale 31. oktober, særlig når det gjelder bevegelse av varer til og fra Storbritannia, er velkjente. Det som først og fremst kan forventes, er lengre ventetid på grunn av grensekontroller og fortolling av alle varer i henhold til WTO-reglene.

DACHSER vil iverksette nødvendige tiltak for å sikre at alle varer som ankommer/forlater Storbritannia etter kl. 23.00 GMT (00.00 CET) 31. oktober blir tollbehandlet og avgiftsbelagt i samsvar med disse reglene.

Vi ønsker nok en gang å oppsummere de viktigste punktene og tiltakene for at virkningene og forsinkelsene i leveransen til kundene våre skal bli så små som mulig.

Ved en hard Brexit må følgende informasjon og dokumenter være tilgjengelige for fortolling før varene hentes:

  • Fraktseddel
  • Handelsfaktura / pro forma-faktura
  • Pakkeliste/følgeseddel
  • Eksportdokument
  • Preferansedokumenter og andre produktspesifikke dokumenter, om mulig

Sørg for at disse dokumentene inneholder følgende informasjon:

Avsender med EORI-nummer, mottaker med kontaktinformasjon, importør hvis forskjellig fra mottaker med kontaktinformasjon, sekvensielt fakturanummer, Incoterms, antall og type pakker, varebeskrivelse, opprinnelsesland, Taric-kode, verdien av varene, valuta, brutto/netto vekt.

Det er viktig at det er høy kvalitet på dataene i informasjonen – dokumentene må stemme helt overens med den tilsvarende fysiske overføringen.

Hvis dokumentene blir gjort tilgjengelige for oss i elektronisk form, bør de om mulig tilsvare en oppløsning på 300 dpi.

I tillegg trenger vi kontaktpersonen for tollen inkludert kontaktinformasjon til mottaker/importør (e-postadresse) slik at vi kan kontakte dem for å få nødvendig tollfullmakt. Vi trenger disse for å kunne gjennomføre den nødvendige tollbehandlingen. Uten fullmakten kan vi ikke gjennomføre tollbehandlingen.

Vi trenger i tillegg mer detaljert forsendelsesinformasjon som antall og type pakker, varebeskrivelser, verdien av varene, om du har forsendelser til Irland via britisk territorium, ettersom vi blir nødt til å utstede en transittprosedyre gjennom Storbritannia. I begynnelsen anbefaler vi også at du legger ved en T2L for disse forsendelsene ettersom vi ennå ikke er sikre på om tollen i Irland vil akseptere T2 som bevis for varer i fri sirkulasjon i EU etter transitt via Storbritannia. 

Innenfor vår eLogistics-applikasjon vil mulige Incoterms bli endret på grunn av tollen. I begynnelsen er det bare FCA/EXW eller DAP som er mulig i eLogisitcs for å sikre prosessen. Også EDI-informasjonen om Incoterms må tilpasses, den ansvarlige personen fra din avdeling vil kontakte deg for å gjennomføre de nødvendige justeringene.

Vi ber om forståelse og samarbeid fra din side slik at DACHSER skal kunne gjøre vareflyten din så effektiv og problemfri som mulig i dette eksepsjonelle tilfellet med en hard Brexit.

De viktigste tiltakene i forberedelsene finner du på sjekklisten vi har utarbeidet for Brexit.

Ta gjerne kontakt med din DACHSER-avdeling hvis du har flere spørsmål.

Pressemeldinger 14.10.2019
Edoardo Podestá tar over roret i DACHSER Air & Sea Logistics

DACHSER utnevner Edoardo Podestá til Chief Operations Officer (COO) for forretningsområdet Air & Sea Logistics. Den mangeårige Managing Director i region Asia–Stillehavet leder nå DACHSERs globale sjø- og flytransportvirksomhet. Podestá erstatter Jochen Müller i denne stillingen.

Nyheter 02.10.2019
Nytt DACHSER Magazine!

DACHSERs europeiske veitransportnettverk har ekspandert i løpet av årene. Hemmeligheten har alltid vært å sette de riktige bitene i puslespillet på riktig plass for å få et komplett bilde.

Pressemeldinger 26.09.2019
DACHSER Norway planlegger utslippsfrie leveranser til Oslo sentrum

DACHSERs utslippsfrie leveranser oppfyller kravene som stilles av Oslo klimastrategi, og forsyner sentrum av byen på en bærekraftig måte allerede i 2021.

Markedsinformasjon 25.09.2019
Sjekkliste for Brexit – hva bør du passe på?

Hva bør du være oppmerksom på hvis det blir en hard Brexit?

Forsinkelser ved kryssing av grensen ville blitt en stor utfordring med en hard Brexit – den andre ville vært den nye byråkratiske byrden for godstrafikken til og fra Storbritannia. Det som først og fremst kan forventes med WTO-regler, er lengre ventetid på grunn av grensekontroller og fortolling av alle varer.

DACHSER har opprettet en taskforce i forbindelse med Brexit, som blant andre erfarne fortollingsleder Turid Ingebretson, Customs Clearance Team Leader hos DACHSER Norway AS på Vinterbro, skal være en del av. De skal sammen sikre at DACHSER-avdelinger er forberedt på det ekstra fortollingsarbeidet.

«Vi må forvente køer i fortollingen til og fra England. Det vil berøre den norske eksportindustri, ettersom mange land skal gjennomgå fortollingsprosesser på varer til og fra England,» forteller Turid Ingebretson.

For selskaper som sender forsendelser til og fra Storbritannia, har vi laget en Brexit-sjekkliste som kan lastes ned nedenfor:

Fortolling i Norge

For transport av varer inn og ut av Norge er en profesjonell fortolling viktig for en optimal forsendelsesprosess.

DACHSER har kunnskapen som kreves for å gjennomføre prosesser i henhold til det norske tollvesenet lovgivning og andre lands tollmyndigheters krav til dokumentasjon.

Finn ut mer

Landets fakta (per 2018)

227000000
Årlig omsetning (NOK)
1
Avdelinger
237407
Forsendelser
Mer