Fra kaos til kontroll: Smart Border Connect forenkler handelen
Da Storbritannia forlot EUs indre marked, ble handelen mellom de to partene fundamentalt endret. Toll, nye rutiner og økt administrasjon gjorde tidligere sømløse prosesser langt mer krevende. For å håndtere dette utviklet DACHSER en egen løsning. Den heter Smart Border Connect.
I en tid der begrepet «game changer» brukes i tide og utide, er det sjelden man kan bruke det med rette. Men det gjør Mark Rollinson, Managing Director for DACHSER UK & Ireland, og Mark Cosgrove, Head of Sales Road Logistics North Central Europe. Vi møter dem i DACHSERs logistikkterminal i Northampton i England, der entusiasmen sitter løst.
«Vi har fått til noe viktig», sier Cosgrove. «Dette endrer spillet for både oss og kundene våre.»
De snakker om Smart Border Connect, DACHSERs nye tjeneste utviklet for britiske eksportører som trenger en effektiv og forutsigbar vei inn i EU-markedet. Løsningen leveres i to varianter, Connect40 og Connect42, og adresserer de mest kompliserte flaskehalsene som oppsto etter Brexit.
«Poenget er enkelt», sier Cosgrove: «Eksportører som bruker DDP-betingelser får tilbake det som alltid har vært viktigst når man velger logistikk: korte transittider og stabil kvalitet. Og det til konkurransedyktige priser.»
Da alt ble snudd på hodet
For norske aktører som er vant til forutsigbar vareflyt inn og ut av EU gjennom EØS, er det lett å glemme hvor dramatisk Brexit traff britisk næringsliv. Bare i 2023 håndterte DACHSER over 64 millioner forsendelser internt i Europa – uten tollgrenser og uten ekstra papirarbeid. Det var normalen. Så kom folkeavstemningen om Storbritannias EU-medlemskap i 2016. 51,9 prosent stemte for å forlate EU.
Resultatet utløste politisk uro, flere regjeringskriser og langvarige forhandlinger. For logistikkbransjen ble bildet preget av ett ord: usikkerhet.
«Vi skjønte at grunnlaget for frihandelen kom til å endre seg fullstendig», sier Rollinson. «Men ingen kunne forklare hva det faktisk ville bety i praksis. Kundene våre trengte svar, men det fantes ingen ferdige løsninger.»
Store internasjonale selskaper kunne flytte deler av driften til kontinentet. Det var ikke et alternativ for mange små og mellomstore eksportører. De sto midt i konsekvensene.
«Det ble mange søvnløse netter», sier Rollinson. «Vi var fast bestemt på å beholde koblingen til DACHSERs europeiske nettverk. Det var helt avgjørende.»
I desember 2019 kom en etterlengtet avklaring da Underhuset stemte for utmeldingsavtalen. Storbritannia forlot EU i januar 2020, men fikk et overgangsår til å tilpasse seg. Det ga litt tid – før pandemien traff.
«Det føltes som et katastrofescenario», sier Rollinson. «Men det var virkeligheten. Vi måtte bare finne løsninger fort.»
Bygget kompetansen selv
Etter Brexit var det akutt behov for tollkompetanse. Det var nesten umulig å få tak i ferdig utdannede spesialister i Storbritannia. DACHSER valgte derfor å utdanne dem internt. På kort tid vokste teamet fra 16 til 150 ansatte. Samtidig måtte man bygge opp nye arbeidsplasser og teknisk infrastruktur. En stor investering – men den la grunnlaget for neste steg.
Etter et år med utvikling lanserte DACHSER Smart Border Connect i februar 2024. Løsningen kombinerer preclearance, digital dokumenthåndtering og egne tollteam. Varene går hovedsakelig via den franske smartgrensen og videre ut i Europa. Resultatet er raske og stabile transporter, med transittider som ligner perioden før Brexit.
Tjenesten bygger på DDP-betingelser: avsender tar ansvar for toll og merverdiavgift. Mottaker slipper ekstra kostnader og får varene levert som en vanlig innenlandsforsendelse.
«Siden lanseringen har etterspørselen økt kraftig», sier Cosgrove. «Det er tydelig at løsningen treffer et stort behov i markedet.»
Smart Border Connect er ikke bare aktuell for britiske eksportører. Den kan også brukes med tredjeland som Sveits og Norge. Når DACHSER kobler Road Logistics og Air & Sea Logistics enda tettere sammen i en global modell, åpnes det for mer effektive dør-til-dør-løsninger.
«Dette er bare begynnelsen», sier Rollinson. «Vi bygger en plattform som kan knytte markeder tettere sammen verden over.» Cosgrove smiler: «Kall det gjerne en game changer til.»