Alltid parat med DIY Logistics

Synet av tomme hyller i butikken er ikke positivt for verken leverandøren, forhandleren eller kundene. Hvordan kan de globale forsyningskjedene innen logistikk bidra til å forhindre problemet?

I hage- og oppussingsbransjen er det viktig å ha de rette verktøyene for å få jobben gjort – også når det kommer til logistikk. Vi spurte en ekspert – Stefan Roysson, DIY Logistics-ansvarlig i DACHSER Nordic og salgssjef i Malmö – om utfordringer og muligheter i gjør-det-selv-bransjen og DIY Logistics.

For det første: Hva mener DACHSER når det snakkes om DYI Logistics?

DACHSER DIY Logistics er en kunderettet bransjespesifikk løsning med fokus på hage- og oppussingsbransjen. Vi tilbyr logistikktjenester for et bredt spekter av varer – fra små skruer og byggematerialer til møbler, griller og dyrefôr. 

Hvilke utfordringer kan man støte på når man leverer til forhandlere i gjør-det-selv-sektoren?

En vanlig situasjon i kunders varemottak er at det gjerne vrimler av transportarbeidere, ikke finnes noe venteområde for lastebiler og ofte er begrenset med lagringsplass. Dette skaper naturlig nok ofte vanskelige situasjoner, og derfor er det ofte strenge retningslinjer med blant annet spesifikke tidsluker transportarbeiderne må overholde. Det gjør at hvis leveransene ikke går etter planen, kan forhandleren risikere å sitte igjen med tomme hyller, frustrerte kunder og redusert lønnsomhet. 

Sesongbaserte svingninger er en annen utfordring for hage- og oppussingsbransjen. Så snart solen dukker opp om våren, for eksempel, skyter salget av griller og hagemøbler i været. Dette er etterspørsel man må kunne møte og planlegge for.

Hvordan jobber DACHSER med å redusere disse utfordringene?

Situasjonen jeg beskrev over er en av grunnene til at DACHSER har utviklet en komplett bransjespesifikk løsning ved navn «DACHSER DIY Logistics Pipeline». Vi tilbyr en sømløs forsyningskjede fra leverandøren til utsalgsstedet i DACHSERs globale nettverk, som omfatter European Road Logistics-nettverket vårt samt det globale Air & Sea Logistics og Contract Logistics-tjenestene våre.  

Ved å sørge for én samlet leveranse fra flere ulike leverandører reduseres både trafikken hos de enkelte forhandlerne og tiden lagermedarbeiderne må bruke på å håndtere leveransene.

Hvert år leverer DACHSER 8,4 millioner forsendelser til over 18 000 utsalgssteder for DIY-segmentet, for ikke å nevne leveringsstedene for andre retailformater som f.eks. spesialforhandlere.

Interview with: Stefan Roysson

Stefan er ansvarlig for DIY Logistics hos DACHSER Nordic og Sales Manager for DACHSER Sweden i Malmö.

Det høres ut som en vinn-vinn-situasjon?

Ja, vi anser selvsagt dette som en optimalisering for alle parter. DACHSERs styrke ligger i det globale nettverket vårt, med en forsyningskjede som går fra leverandør til utsalgssted gjennom én enkelt kilde. 

I leverandørleddet sørger vi for at leveranser skjer i henhold til selskapets behov, og at straffegebyrer for forsinkede forsendelser kan unngås i størst mulig grad. Vi gir forhandlerne enklere leveringsflyter som er mindre tid- og plasskrevende. De mottar også elektroniske leveranselister som overføres direkte til IT-systemene deres. Forhandlere som ønsker det, kan også benytte seg av vårt unike konsept innen butikklogistikk. 

Dette er også nyttig for oss, ettersom vi kan utvikle forbedrede prosesser og være et sentralt kontaktpunkt for både leverandører og forhandlere. 

Kan du fortelle mer om tjenestene innen butikklogistikk?

Du kan si at tjenesten vår for butikklogistikk er selve prikken over i-en. Dette er en komplett tjeneste for butikker der vi for eksempel kan installere enkeltproduktgrupper, utplassere salgsfremmende produkter og stå for sesongbaserte justeringer og returer. For å oppnå dette har vi etablert et nettverk av partnere over hele Europa.

Og til slutt, hvordan er DACHSER DIY Logistics Pipeline knyttet til DACHSERs øvrige tjenester?

DACHSER DIY Logistics Pipeline er en del av det globale nettverket vårt, der den aller største styrken er våre faste ledetider for leveranser i Europa. Takket være daglige transporter og presise frakttider kan kundene bestille og holde oversikt over leveransene sine i tråd med sine egne behov. Dermed trenger ikke leverandøren å kaste bort tid på å vente på transportøren. 

Oppsummert skaper standardtjenestene våre kombinert med skreddersydde logistikkløsninger og vår solide bransjeekspertise et konkurransefortrinn for kundene. 

DACHSERs eksperter innen DIY Logistics har en lokal tilstedeværelse i en rekke land, der de har tett kontakt med lokale forhandlere og leverandører. De er der for å hjelpe kundene med å utvikle løsninger for optimalisering av forsyningskjeden, uansett om det er badekar, hagemøbler eller hundemat som transporteres. Stefan Roysson, ansvarlig for DIY Logistics hos DACHSER Nordic, kan kontaktes her.

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com