Nyheter

DACHSER sender sitt første block train fra Kina til Europa

Logistikkleverandøren DACHSER har for første gang benyttet seg av et block train fra Kina til Tyskland. Toget fraktet femti 40-fots containere (FEU) og ankom Ludwigshafen i Tyskland i slutten av desember.

Toget fraktet femti 40-fots containere (FEU) og ankom Ludwigshafen i Tyskland i slutten av desember.

Dette er det første vestgående block train som DACHSERs team i Tyskland og Kina har organisert. Allerede i fjor satte DACHSER opp et østgående block train med regelmessige avganger til frakt av kjemiske produkter. For den ruten koordinerte DACHSER China-teamet hele innsamlingsprosessen med jernbaneoperatøren, inkludert henting, gate-to-terminal og fortolling. I Ludwigshafen organiserte DACHSERs avdeling i Mannheim distribusjonen av containerne via DACHSER-nettverket til andre byer i Tyskland og Europa.

"Pandemien og den medfølgende kapasitetsmangelen innen fly- og sjøtransport har ført til økt etterspørsel etter jernbanetransport. Det er også høysesong akkurat nå på grunn av det kinesiske nyttår i Asia, noe som også har bidratt til å sette fart på markedet", forteller Vedat Serbet, Rail Services Manager EMEA hos DACHSER. "Tendensen er at stadig flere kunder er på jakt etter pålitelige, men kostnadseffektive transportløsninger mellom de to kontinentene for til slutt å velge jernbanetransport."

Pålitelig og konkurransedyktig alternativ

Den nye silkeveien, som forbinder Kina med Europa via Erenhot i Mongolia, og deretter Russland, Hviterussland og Polen, utgjør en landrute med stabile forhold for transport av f.eks. kjemiske produkter. Samtidig er denne løsningen et effektivt og kostnadseffektivt alternativ til fly- og sjøtransport. "Transport med jernbane er pålitelig med tanke på planlegging og gjør at kundene slipper de flyktige prisene på sjøtransport eller flyavganger som plutselig blir kansellert. Og sist men ikke minst er det rimeligere enn flyfrakt", sier Serbet.

Kontakt Julie Sørum Communications Coordinator Nordic